Kalixpodden

Föräldracoacherna och hälsoinspiratören om föräldraskap och skärmtid

Kalix kommun Season 7 Episode 14

Johanna Larsson och Eva Hjerpe är föräldracoacher vid Kalix kommuns föräldrajour och tillsammans med skolans hälsoinspiratör Ingela Frisk pratar de här om skärmtid, internetvanor, känslor och riktlinjer.

Gäster: Johanna Larsson och Eva Hjerpe från föräldrasupporten samt hälsoinspiratör Ingela Frisk.
Programledare: Reine Sundqvist.

[Automatiskt transkriberad text, 2024-06-27]

00:00:00,000 --> 00:00:06,680
Denna vecka i Kalixpodden ska vi hälsa välkommen till tre stycken gäster som i turordning ska få presentera sig.

00:00:06,680 --> 00:00:12,320
Vi kommer att prata om ett ämne som jag tror berör de allra flesta, om ett annat så oss föräldrar.

00:00:12,320 --> 00:00:15,120
Men det berör faktiskt rätt många andra också.

00:00:15,120 --> 00:00:18,680
Häng med oss på Kalixpodden den här dagen tillsammans med...

00:00:18,680 --> 00:00:20,880
Ingela Frisk, hälsoinspiratör.

00:00:20,880 --> 00:00:24,680
Johanna Larsson, föräldrakort på föräldrasupporten.

00:00:24,680 --> 00:00:28,080
Eva Hjärpe, också föräldrakort på föräldrasupporten.

00:00:28,080 --> 00:00:35,400
Johanna, idag ska vi prata om ett ämne som jag sa lite grann inledningsvis berör väldigt många, inte minst oss föräldrar.

00:00:35,400 --> 00:00:41,560
Ja exakt, vi vet ju att våra barn och ungdomar tillbringar stor del av sin tid också ute på nätet.

00:00:41,560 --> 00:00:46,080
Och vi som föräldrar kanske inte alltid hänger med vad de gör och så.

00:00:46,080 --> 00:00:49,440
Så vi ska prata lite grann om det idag.

00:00:49,440 --> 00:00:56,480
Och den digitala närvaron hos barn, även lite yngre barn, har ju blivit allt mer.

00:00:56,480 --> 00:01:02,960
Idag är det väldigt många som har en mobiltelefon exempelvis i väldigt låg håll och kikar på internet och så vidare.

00:01:02,960 --> 00:01:05,440
Ingela, du jobbar ju väldigt mycket med just den här biten.

00:01:05,440 --> 00:01:10,640
Det finns ju också lite riktlinjer som ni jobbar med gentemot föräldrar.

00:01:10,640 --> 00:01:14,720
Ja, vi har ju ganska tydliga riktlinjer nu när det gäller barn- och skärmtid.

00:01:14,720 --> 00:01:20,880
Och vi vet att sedan något år tillbaka så har världshälsoorganisationen gått ut med riktlinjer för små barn och skärmar.

00:01:20,880 --> 00:01:27,360
Och där säger man klart och tydligt att barn under två år inte överhuvudtaget ska titta på skärmar.

00:01:27,360 --> 00:01:32,560
Man säger att barn under fem år ska titta max en timme om dagen.

00:01:32,560 --> 00:01:34,560
Och ju mindre desto bättre.

00:01:34,560 --> 00:01:40,960
Okej, de här riktlinjerna finns, men efterföljs de då? Vad är era känsla?

00:01:40,960 --> 00:01:44,560
Känslan är att de inte efterföljs.

00:01:44,560 --> 00:01:49,280
Jag hade en föreläsning för föräldrar så sent som förra veckan.

00:01:49,280 --> 00:01:57,360
Där vi presenterade riktlinjer och statistik över hur mycket barn är på nätet och på sociala medier framför allt.

00:01:57,360 --> 00:02:08,160
Om vi tittar på sociala medier så vet vi att alla har riktlinjer där det står i princip 13 år från Instagram och Snapchat och TikTok och alla de vanligaste som används.

00:02:08,160 --> 00:02:17,440
Och tittar vi på hur många barn på mellanstadiet och lågstadiet idag som använder sociala medier så är siffran ungefär 97-98 procent.

00:02:17,440 --> 00:02:25,120
Vilket betyder att ungefär 97-98 procent av föräldrar idag struntar i de riktlinjer som finns.

00:02:25,120 --> 00:02:33,600
Det kan väl också vara så tänker jag. Nu vill jag inte komma i ett försvarställning men kanske att en del barn gör det här utan att föräldrarna vet om att man har sociala konto.

00:02:33,600 --> 00:02:41,760
Absolut, så kan det ju vara. Och det är det som blir lite tokigt idag att vi föräldrar inte har riktigt koll på vad barnen gör när de är på nätet.

00:02:41,760 --> 00:02:53,280
Johanna och Eva ni har ju en fantastiskt bra utbildning, ABC som vi har pratat om tidigare. Är det här något ämne som brukar komma upp på de här träffarna?

00:02:53,280 --> 00:03:04,160
Absolut, det kommer nästan på alla träffar. Och föräldrarna är lite osäkra hur de ska, ja vad ska de ha för gräns för sina barn på nätet.

00:03:04,160 --> 00:03:09,920
Hur de vill, eller jag frågar de andra föräldrarna hur de gör i sin familj.

00:03:09,920 --> 00:03:17,600
Jag tänker att det är lite olika. Om det skulle finnas en generell linje för alla föräldrar skulle det vara jättebra. Men verkligheten ser inte riktigt så ut.

00:03:17,600 --> 00:03:24,000
Nej exakt, och där behöver man ju också hitta i sin familj hur vill vi ha det och vad tycker vi är viktigt.

00:03:24,000 --> 00:03:33,200
För som Ingela sa, det finns ju vissa riktlinjer men det är inte alltid så lätt att hinna med och förhålla sig till hur man ska ställa sig som förälder.

00:03:33,200 --> 00:03:40,480
Så ibland kanske man är tvåa på bollen för att man inte riktigt har hängt med barnen snabbare än vad vi är. Och där kanske man behöver fundera,

00:03:40,480 --> 00:03:48,080
vad är det för förmågor som krävs för att hantera de här olika formerna där barnen befinner sig.

00:03:48,080 --> 00:03:57,040
Är det så att ha mitt barn det här som krävs för att kunna vistas i de miljöerna. Det kan man ju fundera på istället för att alltid kanske säga en åldersgräns.

00:03:57,040 --> 00:04:02,880
Men vad krävs för att befinna sig där och ha mitt barn det till exempel.

00:04:02,880 --> 00:04:12,160
Jag tänker också Ingela att det kan ju vara väldigt svårt för oss föräldrar att hänga med, dels i den digitala utvecklingen men också vad barnen faktiskt gör på nätet.

00:04:12,160 --> 00:04:19,360
När man har sin mobiltelefon och man är inne och surfar och så vidare, det är inte alltid så lätt att ha koll på vilka sidor man är inne på.

00:04:19,360 --> 00:04:32,800
Nej och det är väl det som är nästan det svåraste för alla föräldrar idag. Och det finns ju hjälpmedel, det finns föräldrakontroller och det finns appar som vi kan ta hjälp av för att hålla koll på var barnen.

00:04:32,800 --> 00:04:45,040
Men jag tänker att det viktigaste är väl att bara allmänt hänga i bakgrunden och försöka vara med och sätta sig in i vad barnen gör och vara intresserad och fråga och kolla läget helt enkelt.

00:04:45,040 --> 00:04:48,080
Så ofta som möjligt. Fråga vad de gör.

00:04:48,080 --> 00:04:52,080
Din reaktion när du tar det här med föräldrarna.

00:04:52,080 --> 00:05:06,320
Är att det är väldigt svårt och den vanligaste meningen jag hör är att "men alla andra har". Så att det bästa tipset jag kan ge och det jag brukar prata med föräldrar om det är att prata ihop sig i gruppen.

00:05:06,320 --> 00:05:13,360
Har man klassråd eller har man kompisgäng eller har man fotbollslag? Att prata ihop sig i föräldrarna.

00:05:13,360 --> 00:05:22,800
Att säga att nu tar vi bort TikTok eller våra barn får inte TikTok förrän de är 13 år eller Snapchat eller vad det än är.

00:05:22,800 --> 00:05:30,640
För är man ensam om att sätta regler och alla andra har då är det ju såklart supersvårt. Det är lättare om man pratar ihop sig som förälder.

00:05:30,640 --> 00:05:41,680
Men då krävs ju också ett engagemang från föräldrar och alla barn har ju inte möjligheten att alla föräldrar engagera sig.

00:05:41,680 --> 00:05:55,920
Nej, och så är det ju alla frågor så även när det gäller skärmtid. Att vissa är mer på än vad andra är och där är mitt tips fortfarande att bara vara så intresserad som man orkar vara och mäkta med som förälder.

00:05:55,920 --> 00:06:04,080
När man kommer i en sån här situation, om jag ser mig själv till min sjuåriga son så är det ju väldigt mycket skärmtid.

00:06:04,080 --> 00:06:11,760
Precis som Ingla säger så säger man "jag är min kompis få" och så vidare. Hur ska man agera då som förälder?

00:06:11,760 --> 00:06:26,480
Ja, man ska prata med sina barn om nätetik och hur vill vi ha det i våran familj. Sätta upp riktlinjer för hur det ska vara och hur mycket tid man ska vara där.

00:06:26,480 --> 00:06:34,160
Och att man är som föräldern närvarande engagerad och nyfiken och ställer frågor till sina barn. Vilka sidor de är på sådär.

00:06:34,160 --> 00:06:42,080
Jag kan bara lägga till där att det finns ju riktlinjer som jag pratar om här finns ju av en anledning.

00:06:42,080 --> 00:06:56,400
Det är för att man vet att barn i de här åldrarna inte riktigt har utvecklade hjärnor och inte riktigt har förmågan att hålla koll och gallra och sortera och stå emot alla dessa dopaminkicker som erbjuds i både spel och appar.

00:06:56,400 --> 00:07:04,800
Så riktlinjer finns och de är av den anledningen att man vill barns bästa. Och det vill ju alla föräldrar sina barn.

00:07:04,800 --> 00:07:11,280
Så att stå emot och säga nej är ju kanske det absolut bästa man kan göra för sina barn även om det är svårt.

00:07:11,280 --> 00:07:17,520
Så i alla andra frågor är det svårt att säga nej men det är ju vår roll som förälder i många andra fall också.

00:07:17,520 --> 00:07:30,480
Men det kan ju uppstå en konflikt i och för sig rätt hårt ord mellan föräldern och barnet då som gärna vill fortsätta titta på sin skärm medan föräldrarna med all välmening vill att stoppa det här.

00:07:30,480 --> 00:07:34,560
Just den där dialogen tycker jag själv kan vara väldigt svår.

00:07:34,560 --> 00:07:38,480
Och vi brukar prata om någonting som behövs i alla relationer.

00:07:38,480 --> 00:07:45,440
Harmoni, liksom smältvärme brukar vi prata om familjer med föräldrar. Vi föräldrar vill ha harmoni i vår familj.

00:07:45,440 --> 00:07:55,200
Men vi behöver också friktionsvärme. Vi behöver lite konflikter och friktion och det är just där vi vågar säga nej också till barnen.

00:07:55,200 --> 00:07:57,520
Och det utvecklar ju de som människor också.

00:07:57,520 --> 00:08:03,440
Sen kommer de att bli besvikna men det är ingen fara att de blir besvikna och att de kommer ha stora känslor.

00:08:03,440 --> 00:08:09,600
Men att vi står trygga i våra beslut och vad vi ser och även lyssnar in i deras känsla.

00:08:09,600 --> 00:08:13,600
Okej, jag ser att du blir besviken men nu har vi bestämt att det är så här.

00:08:13,600 --> 00:08:21,600
Jag tänker en annan sak. Idag finns det ju barn som har föräldrar på olika håll. Det vill säga att föräldrarna har skilt sig.

00:08:21,600 --> 00:08:25,600
Då kan man ju kanske använda det också hos pappa eller hos mamma.

00:08:25,600 --> 00:08:31,600
Där får jag minsa var hur mycket jag vill på skärmen och så vidare. Hur hanterar man en sån situation?

00:08:31,600 --> 00:08:38,480
I alla bästa världar så är det såklart om föräldrarna kan ha en dialog med varandra men så ser det ju inte alltid ut.

00:08:38,480 --> 00:08:46,480
Där behöver man ändå bestämma hur ska vi ha det här hemma hos oss om man inte kan ha den dialogen med den andra föräldern.

00:08:46,480 --> 00:08:50,480
Ingele, är det viktigt att vi föräldrar, vi vuxna, är förebilder?

00:08:50,480 --> 00:09:00,480
Om jag bara ska ge ett enda tips i alla föreläsningar som jag håller i vad det än gäller så är det tipset det absolut viktigaste.

00:09:00,480 --> 00:09:04,480
Att vara en god förebild för att barn gör som föräldrar gör.

00:09:04,480 --> 00:09:13,480
Om föräldrar sitter vid skärmen eller plockar upp mobilen eller paddan när man kommer hem från jobbet och hamnar där någon timme så är det ganska troligt att barnen gör det samma.

00:09:13,480 --> 00:09:15,480
Så det är det bästa tipset du kan ge.

00:09:15,480 --> 00:09:24,480
Vad händer då om barn är längre i den digitala världen än de riktlinjerna säger?

00:09:24,480 --> 00:09:38,480
Ja det är ju svårt att sätta exakt fingret på vad som händer och vad som är orsak och verkan men det vi ser i statistikkurvor sen skärmar har ökat i tid är att psykisk ohälsa har blivit allt vanligare.

00:09:38,480 --> 00:09:45,480
Vi vet att barn är mer stressade, man har mer ångest, man har mer oro, man har mer ont i kroppen på olika sätt och så.

00:09:45,480 --> 00:09:55,480
Vi kan också se tydliga samband mellan hur fler timmar man är på skärmen och framförallt på sociala medier desto vanligare är det med de här problemen.

00:09:55,480 --> 00:10:00,480
Ibland sker ju skärmtider på kvällstid kanske innan man går och lägger sig och så vidare.

00:10:00,480 --> 00:10:08,480
Påverkar det här också i ett ännu större perspektiv? Sömnen blir påverkad och i sin tur också skolan.

00:10:08,480 --> 00:10:16,480
Absolut gör det. Vi vet att det blåa ljuset vid sängdags inte är bra för vårt sänggående.

00:10:16,480 --> 00:10:25,480
Hellst ska vi plocka bort skärmarna någon timme innan vi går och lägger oss och det absolut bästa är att inte ha någon skärm över huvud taget in i sovrummet för barnen.

00:10:25,480 --> 00:10:32,480
Det är ett 100% säkert tips för barn som inte somnar i tid är att se till att de inte har skärmen i rummet.

00:10:32,480 --> 00:10:39,480
Men om de absolut av någon konstig anledning måste ha den så se till att slå på nightshift.

00:10:39,480 --> 00:10:46,480
Alltså att det tar bort det blåa ljuset om man bara får det här gula ljuset som ett varmare ljus som inte påverkar hjärnan lika mycket.

00:10:46,480 --> 00:10:52,480
När vi är inne på tips och råd så finns det också appar precis som du sa Ingela som man kan använda.

00:10:52,480 --> 00:10:57,480
Det finns också möjligheten att begränsa skärmtid på mobiltelefoner.

00:10:57,480 --> 00:11:02,480
Är din rekommendation att man faktiskt går in och gör de här inställningarna?

00:11:02,480 --> 00:11:09,480
Det tror jag för att det är ju bara att titta på oss föräldrar hur mycket tid det är inte bara barn som är mycket på skärmar idag.

00:11:09,480 --> 00:11:16,480
Vi föräldrar och vuxna är ju i princip lika mycket tonåringar topparligan men vi vuxna är ju bara snäppet efter.

00:11:16,480 --> 00:11:22,480
Och vi kan inte klara av att förhålla oss till att stänga ner och plocka bort skärmen.

00:11:22,480 --> 00:11:29,480
Så då är det ju ganska självklart att barn inte heller kommer klara av det som inte har lika mycket kunskap som oss.

00:11:29,480 --> 00:11:32,480
Så kan man begränsa så tror jag att det är en bra idé.

00:11:32,480 --> 00:11:37,480
Att vara föräldrar är det absolut finaste som finns men det finns också en hel del utmaningar kring det här.

00:11:37,480 --> 00:11:41,480
Och det är någonting som både Eva och Johanna pratar väldigt mycket om föräldrar.

00:11:41,480 --> 00:11:46,480
Just den här biten med den digitala världen är det ett återkommande ämne att se?

00:11:46,480 --> 00:11:53,480
Ja det är ju en stor del och det är ju också för att det är en stor del av de unga barnungas liv också.

00:11:53,480 --> 00:11:58,480
De skiljer ju inte på nätet och det verkliga livet utan det är ju någonting som går hand i hand.

00:11:58,480 --> 00:12:04,480
De lever ju ofta via sociala plattformar och så också när de umgås med varandra.

00:12:04,480 --> 00:12:12,480
Men som Ingela sa just det här att vara förebild är ju en jätteviktig del för att om vi visar också att det är svårt för oss

00:12:12,480 --> 00:12:18,480
och gör det förståelse för barnen att jag har lika svårt för det här. Du säger jag måste sätta på grå läge liksom

00:12:18,480 --> 00:12:26,480
eller att ha en tid för att jag ska kunna sluta. Då får ju de också en förståelse att det inte bara är de som har svårt med det utan det är någonting vi delar tillsammans.

00:12:26,480 --> 00:12:33,480
Jag tänkte att vi skulle fortsätta prata lite granna i den här podden om barns känslor.

00:12:33,480 --> 00:12:36,480
Som förälder tycker jag att det är jättesvårt att hantera ibland.

00:12:36,480 --> 00:12:44,480
Man vill ju inte att ens barn ska bli ledsen eller besviken bara för att man tycker att någonting är fel.

00:12:44,480 --> 00:12:46,480
Hur hanterar man det som förälder?

00:12:46,480 --> 00:12:55,480
Ja och där är ju just det att vi kanske inte vill se våra barn ledsna men där ska vi komma ihåg att alla känslor är precis lika viktiga.

00:12:55,480 --> 00:13:02,480
Hoavsett om vi är ledsen, arg, besviken eller så så är de känslorna viktiga och där behöver vi vara trygga som förälder

00:13:02,480 --> 00:13:08,480
att kunna stå och hantera det utan att gå in i deras känslor utan barnen måste få ha sina känslor.

00:13:08,480 --> 00:13:15,480
Det är jättebra att de får bli arg men att vi liksom står trygga i det och att de får utlopp för sina känslor.

00:13:15,480 --> 00:13:24,480
Om jag tolkar det rätt så är det bra om barnen får möjligheter att visa sina känslor oavsett om det handlar om att man blir arg, förbannad eller ledsen och börjar grina.

00:13:24,480 --> 00:13:36,480
Ja exakt, det är viktigt att få, de lär sig under sin uppväxt och utveckling att hantera och reglera känslor och ju yngre man är så har man ju svårare att reglera sina känslor.

00:13:36,480 --> 00:13:43,480
Och det är det de tränar under sin uppväxt och då kan det vara från början kanske lite starkare känslor.

00:13:43,480 --> 00:13:51,480
För när vi har blivit vuxna har vi ju lärt oss hur mycket man ska agera ut sina känslor eller hantera dem på andra sätt.

00:13:51,480 --> 00:14:01,480
Och det kan inte barnen så det är en träning för dem att lära sig att uttrycka sina känslor och då är det bra om vi som föräldrar kan stå trygg i det och låta dem hantera.

00:14:01,480 --> 00:14:11,480
Även för att de kanske får ett nej av oss och blir besvikna. Att vi respekterar dem att de blir besvikna och vi kan se det eller säga det.

00:14:11,480 --> 00:14:17,480
Men det är inte lätt det där för sätter man upp de här riktningarna som Ingele har pratat om så kommer ju barnet förmodligen att bli besviken.

00:14:17,480 --> 00:14:26,480
På mig som säger att nej nu räcker det nu har du suttit två timmar framför skärmen och då finns ju också en viss risk att barnet blir ledsen och börjar gråta och så vidare.

00:14:26,480 --> 00:14:29,480
Och då ska man hantera en sådan situation som pappa eller mamma.

00:14:29,480 --> 00:14:40,480
Men det är inget farligt det är bara att stå kvar i det där och ofta så lugnar ju sig barnet efter en stund och att man pratar om varför men att man ändå står kvar som en trygg förälder.

00:14:40,480 --> 00:14:45,480
Så där är det viktigt alltså att man som förälder står fast och inte viker sig?

00:14:45,480 --> 00:14:47,480
Ja det tycker jag.

00:14:47,480 --> 00:14:53,480
Det är så svårt det där tycker jag. För det är så lätt att man viker sig man vill så gärna inte se ett barn ledsa.

00:14:53,480 --> 00:15:00,480
Och då är det faktiskt extra viktigt att man inte viker sig just när de får utlopp för sina känslor och väldigt starka känslor.

00:15:00,480 --> 00:15:09,480
För gör man vika då? Då visar man ju att okej det är så här man ska hantera en konflikt. Man ska ha jättestora utbrott för då kan föräldrarna ge med sig.

00:15:09,480 --> 00:15:18,480
Istället om man ska ge med sig någon situation då handlar det om barnen kanske förhandlar liksom man har en dialog om en sak och de kommer med en vettig förklaring.

00:15:18,480 --> 00:15:25,480
Då eller då ett alternativ då kan man ju ge vika det är ett helt annat läge än när de har starka känslor.

00:15:25,480 --> 00:15:32,480
Det känns på något vis som att just det här ämnet skulle vi kunna prata om betydligt mer så jag tror att vi får återkomma med en podd lite längre fram.

00:15:32,480 --> 00:15:44,480
Vi tänker faktiskt framåt hösten så kommer vi hålla utkik för vi tänker ha lite om föräldraledarskap, lite seminarie eller föreläsning och även om konsten att säga nej på rätt sätt.

00:15:44,480 --> 00:15:47,480
Så det är lite intressant som kommer här framöver.

00:15:47,480 --> 00:15:55,480
Vi pratar väldigt mycket om tiden man ska vara inne på de digitala verktygen. Vi har tidigare i poddar pratat om innehållet också.

00:15:55,480 --> 00:16:07,480
Det vill säga vad man tittar på. Vi var snudda på det lite grann här. Vad är där era råd på era träffar när man pratar om just det här med vad våra barn tittar på och pysslar med på nätet.

00:16:07,480 --> 00:16:13,480
Att man ska rusta sina barn för nätet på samma sätt som när du pratar om trafiken och andra faror som finns.

00:16:13,480 --> 00:16:22,480
Att de förbereder dem att det finns. Det finns storliga saker men att man även pratar om det finns mycket bra som de är på också.

00:16:22,480 --> 00:16:36,480
En del har ju sina kompisar, spelkompisar och sådär. Att man tar samtal så tidigt som möjligt med ditt barn så att de kan komma och berätta när de ser någonting som är obehagligt eller att de råkar ut för någonting.

00:16:36,480 --> 00:16:48,480
Det vi med 100% säkerhet vet är att de appar och de spel som finns ute idag både på sociala medier eller bara spelplattformar har ett ändamål kan vi säga.

00:16:48,480 --> 00:16:58,480
Men det är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt och det gör dem genom att locka barnen att tillbringa så mycket tid som möjligt i just deras spel eller deras app.

00:16:58,480 --> 00:17:11,480
Som till exempel Youtube eller TikTok som du nämnde. Så är det ju så att om barnen går in på Youtube och tittar på ett klipp så kommer det ligga 100 andra klipp och vänta på dem som är nästan exakt lika dana som de brukar titta på.

00:17:11,480 --> 00:17:18,480
För att man ska lockas och stanna kvar lite till och lite till och lite till och så funkar det ju på alla spel och alla sidor.

00:17:18,480 --> 00:17:33,480
De har ett mål att locka oss att stanna kvar någon timme till och det är nästan omöjligt för oss att stå emot och det är därför TikTok idag är en av de rikaste företagen vi har.

00:17:33,480 --> 00:17:49,480
Eftersom att vi kan inte stå emot barnen tittar timme efter timme efter timme och vi vuxna också. Och vi vet att sociala medier är det som det man idag vet påverkar unga mest på ett negativt sätt.

00:17:49,480 --> 00:18:01,480
Vi pratar väldigt mycket precis som du säger Ingela om det negativa men det finns ju faktiskt också fördelar med den digitala världen. Inte minst när det handlar om språk exempelvis.

00:18:01,480 --> 00:18:15,480
Engelskan som har gått ner i åldern väldigt mycket där väldigt unga idag kan engelska väldigt väldigt bra. Och det är väl en av de delarna som kanske då är positivt med att just vara inne i den digitala världen.

00:18:15,480 --> 00:18:28,480
Ja det är väl en sak kanske och sen är det ju att många kan ha ett socialt nätverk som kanske inte hade haft vänner. Så det ser man ju också många som vittnar om att de har fått kompisar på ett annat sätt än vad de kanske tidigare haft.

00:18:28,480 --> 00:18:37,480
Och sen finns det ju också mycket bra saker de kan lära sig också. Så det är ju inte bara på precis samma som för oss vuxna så är det ju inte bara dåliga saker utan det är ju också bra saker.

00:18:37,480 --> 00:18:56,480
Men vi behöver väl hjälpas åt att hitta begränsningar precis som på alla andra. Att vi behöver röra oss, vi behöver umgås, vi behöver sova, vi behöver ha olika saker där vi gör och inte bara fokusera på att vara flera timmar om dagen på nätet och inte göra andra saker.

00:18:56,480 --> 00:19:24,480
Nu tänker säkert många som lyssnar på det här att ja men det är lätt för er att säga. Verkligheten ser lite annorlunda ut. Jag kan tänka mig att det finns en annan som säger så också. Men hur ska man hantera det här? Ska man genomsöka eller gå igenom telefonen nästa gång i veckan eller på vilket sätt ska man mer konkret göra för att komma till rätta med det här? För vi vill ju vara bara våra barns bästa. Har ni något tips och råd där?

00:19:24,480 --> 00:19:53,480
För det första tänker jag att man kommer långt med att följa de riktlinjer som finns. Om man inte ger barn tillgång till de spel och de appar som har åldersbegränsningar så har man ju skyddat dem redan där väldigt långt eftersom det är nästan alltid via de sociala medierna och de appar där man har chatfunktioner och så som det händer otäcka saker till exempel grooming och sådana saker.

00:19:53,480 --> 00:20:10,480
Som vi har pratat om i den tidigare podden så om man håller riktlinjerna så har man kommit en lång bit på väg. Och steg två då är ju att försöka hitta begränsningar. Det finns många som jag pratat om som man kan använda sig av men också bara vara med.

00:20:10,480 --> 00:20:27,480
Bry dem, spela spel med barnen och kolla vad de gör och spela med en stund och ha koll på deras liv på nätet också som ju kan vara kanske en större del av deras liven i det här livet med kompisarna och då är det klart att vi måste ha koll på vad de gör där också.

00:20:27,480 --> 00:20:49,480
Men jag tänker också där det finns ju skillnad det som jag brukar ta ett exemplet när man ger läxor i skolan exempelvis det är ju jättebra men alla barn har ju faktiskt inte förmågan och möjligheten att få läsa läxor hemma eftersom man har inte rätt förutsättningar hemma med kanske föräldrar som inte engagerar sig och så vidare. Jag tänker det kan bli samma sak här. Det är inte så jäkla lätt tänker jag.

00:20:49,480 --> 00:21:18,480
Det är väl ett jätteproblem oavsett vilken fråga det handlar om idag. Det är bara att titta på föräldramöten till exempel där vi ofta försöker nå föräldrar med bra information och kunskap om olika frågor. Det kan vara skärmar, det kan vara sum, det kan vara vad som helst i princip och vi ser att för varje år som går så är det allt färre föräldrar som deltar i föräldramöten och det är en liten handfull av föräldrar som oftast redan är jätte på och superintresserade och engagerade och det är svårt att nå den här.

00:21:18,480 --> 00:21:23,480
Den stora massan inte bara i våra frågor utan i alla frågor.

00:21:23,480 --> 00:21:34,480
Jag hade möjligheten att få besöka er Eva och Johanna när ni var på en av de här utbildningarna av ABC som ni höll i Ytterbyn skola och där var det ett enormt engagemang bland föräldrar.

00:21:34,480 --> 00:21:42,480
Jättekul men precis som Ingela säger det finns en viss oro en viss just det här med engagemanget hos föräldrar.

00:21:42,480 --> 00:21:49,480
Föräldramöte var ju helhet tidigare det var ju verkligen så att man prioriterar livet efter föräldramöten men det är ju inte så idag.

00:21:49,480 --> 00:22:02,480
Nej det ser ju lite annorlunda ut men det vi kan säga i alla fall utifrån det vi har haft föräldragrupper med ABC är ju att föräldrar är ju engagerade så det är ju inte det tror jag som är problemet utan vi har ju engagerade föräldrar.

00:22:02,480 --> 00:22:16,480
Det är väl bara att hitta ut i det här informationsflödet som är ganska stort bland föräldrar kan man ju säga själv som är förälder det matas ju ut massa saker och orienterar sig i allt vad som är viktigt för mig.

00:22:16,480 --> 00:22:30,480
Men det vi tycker är ju att man ändå försöker se barnen är ju ändå en viktig del att vi ska hjälpa dem att utvecklas på bästa sätt och då är det ju bra att kunna ta till sig av de saker som erbjuds på olika föräldramöten och så.

00:22:30,480 --> 00:22:40,480
Jag tänkte en annan aspekt Ingela det här med den fysiska aktiviteten hos barn och unga den har ju minskat också med tanke på att man sitter mycket mera framför sina skärmar i olika lägen och så vidare.

00:22:40,480 --> 00:22:51,480
Vad känner du där och hur ska vi kunna motivera både föräldrar och barn att barnen är ute mer av fysiskt den här enkla leken som jag brukar säga som oftast är väldigt rörlig också.

00:22:51,480 --> 00:23:05,480
Ja idag är det ju två av tio barn i Sverige som rör sig enligt de rekommendationerna som finns alltså minst 60 minuter per dag vilket ju betyder att åtta av tio barn rör sig alldeles för lite.

00:23:05,480 --> 00:23:20,480
Det finns olika tips jag brukar försöka ge och det ena är ju att vara en god förebild återigen det finns supertydligt samband mellan föräldrar som rör sig och barn som rör på sig.

00:23:20,480 --> 00:23:43,480
Ju mer barn är fysiskt aktiva och rörliga i sina vardags rutiner desto mer rör sig barnen också. Men återigen så är ju skärmtiden en viktig del även i detta för om vi tillåter 5-6 timmar skärmtid varje dag så blir det inte så mycket tid över till fysisk aktivitet.

00:23:43,480 --> 00:24:01,480
Så jag tror att som det ser ut i samhället idag förutom att vi såklart ska uppmuntra till att vara ute och spela landbandy och ta promenader tillsammans och göra saker med familjen vilket ju är superviktigt så tror jag att vi kommer inte att komma till så mycket mer rörelse om vi inte först begränsar timmarna vid skärmen.

00:24:01,480 --> 00:24:08,480
Vi pratar väldigt mycket om föräldrarnas ansvar. Vad har skolan för ansvar kring de här bitarna?

00:24:08,480 --> 00:24:33,480
Ja, som det ser ut idag om man tittar på bara en undersökning som vi avslutade i Kalix för någon vecka sedan men som det även ser ut i hela samhället så är det så att idag så rör sig barn betydligt mer under de timmar de är i skolan än vad man gör på eftermiddagar och på kvällar och helger och det gäller barn i alla åldrar.

00:24:33,480 --> 00:24:42,480
Barn rör sig ganska mycket mer under skoltid mellan åtta och två eller åtta och fyra än vad man gör framförallt på lördag och söndag.

00:24:42,480 --> 00:25:01,480
Så skolan har såklart ett ansvar att försöka uppmuntra barn och vi har pausrörelser och vi har rastaaktivister som försöker hålla igång våra barn på rasten och vi har anställt en person som mig som jobbar bara med att barn ska röra på sig så mycket som möjligt i Kalix kommun

00:25:01,480 --> 00:25:15,480
vilket ju är en enorm satsning som inte finns på andra ställen men det är också återigen ett föräldran svar eftersom vi ser att där vi framförallt saknar rörelser så är det på eftermiddagar och det är lördag och söndag.

00:25:15,480 --> 00:25:44,480
Och det kan jag ju tänka om man tänker på de lägre stadierna låg och mellan där barn fortfarande är ute på rasterna och leker och rör på sig och så så kan man ändå förstå att det blir lite rörelse även om man sitter mycket på lektionerna men även i högstadiet där vi just nu har gjort en rörelsemätning så ser vi klart och tydligt att det är så vilket det visar i och för allt i Sverige också att även fast man till exempel på manhemskolan där barn i princip sitter still alltid på lektionerna och också sitter still väldigt väldigt mycket på rasterna

00:25:44,480 --> 00:26:02,480
så får de ändå den allra största delen av sin rörelse under skoltid och på en del klasser som de som rör sig allra minst kan det vara så att en djumpa lektion en dag genererar i princip hälften av de steg som barnen tar under hela dagen.

00:26:02,480 --> 00:26:15,480
Ja verkligen tänk värda ord som du berättar Ingela Johanna nu är det många som lyssnar på det här och får tänker till sådär det finns möjlighet att prata med om man vill.

00:26:15,480 --> 00:26:44,480
Ja och vi kan ju komma till oss vi sitter på Folkets hus så man kan ringa till oss på 0923 658 00 då kommer man till mig eller Eva. Sen har vi även en e-tjänst som man kommer åt via Carleks kommun föräldrar supporten där kan man komma och om man tycker inte ha möjlighet att ringa eller inte få någon svar så kan man skicka in en fråga där att man vill att vi ska kontakta dem och vi har även en mailadress föräldrar supportensnabla@carleks.se så man kan komma i kontakt med oss.

00:26:44,480 --> 00:26:46,480
Och där kan man prata om det mesta som handlar om ens barn.

00:26:46,480 --> 00:26:55,480
Ja exakt allt i föräldraskapet och det är ju alla viktiga vuxna runt i kring barnen som har ett föräldrarroll som kan komma till oss.

00:26:55,480 --> 00:26:58,480
Är det något mer som ni vill ta upp?

00:26:58,480 --> 00:27:19,480
Nej jag tänker bara att det är viktigt också att man som förälder är engagerad och är nyfiken och intresserad av vad barnen gör på nätet och att man har rutin att fråga precis som du har frågat hur har det varit i skolan så frågar du om hur ser det in, hur har det sett ut på nätet? Att man är, man måste vara intresserad och engagerad.

00:27:19,480 --> 00:27:24,480
Med det som får tanka Ingela, Johanna och Eva för att ni hade möjligheten att delta som gäster i Carlekspodden.

People on this episode