Kalixpodden

Charlotte Sundqvist – Skolchefen som rider ut de hårdaste stormar

Kalix kommun Season 7 Episode 8

Kalix kommuns skolverksamhet har varit omskriven under hösten, och mitt i stormens öga har skolchef Charlotte Sundqvist stått. Läsåret 2023/2024 kantades dessutom av en rad tragedier.

I Kalixpodden berättar Charlotte om den tuffa tiden, om gemenskap, drivkrafter, sorg och glädje.

Gäst: Charlotte Sundqvist, skolchef.
Programledare: Reine Sundqvist, kommunikationschef.

[Automatisk transkribering, 2023-01-02]

00:00:00,000 --> 00:00:08,000
Vi hälsar välkommen till Kalixpodden, en person som har varit i hetluften under i princip hela hösten.

00:00:08,000 --> 00:00:14,000
För det är ju så att det har hänt mycket i skolans värld i Kalix under den här hösten.

00:00:14,000 --> 00:00:19,000
Det är en person som älskar att sticka på fritiden och gärna tar hand om andras hundar.

00:00:19,000 --> 00:00:25,000
Och dessutom tillbringar hon ett antal dagar, timmar i sin stuga i Piteå.

00:00:25,000 --> 00:00:28,000
Varmt välkommen hit, skolchef Charlotte Sundqvist.

00:00:28,000 --> 00:00:30,000
Tack så hemskt mycket.

00:00:30,000 --> 00:00:31,000
Hur mår du?

00:00:31,000 --> 00:00:37,000
Jag mår under omständigheten ganska bra och har väl börjat landa i att det är snart juledigt.

00:00:37,000 --> 00:00:43,000
Det har varit en, minst sagt, hektisk period för din del den här hösten.

00:00:43,000 --> 00:00:48,000
Det har det varit och utmaningarna har stått på rad den här hösten.

00:00:48,000 --> 00:00:52,000
Man har tänkt att nu kan det inte komma mer, men då kom det mer.

00:00:52,000 --> 00:00:57,000
Vi kommer in på det som har skett här under hösten i skolans verksamhet.

00:00:57,000 --> 00:01:00,000
Det har ju skett oerhört mycket positivt också.

00:01:00,000 --> 00:01:02,000
Men det har kommit lite grann i skymundan här under hösten.

00:01:02,000 --> 00:01:06,000
Vi kommer att belysa de här olika ämnena här i Kalixpodden.

00:01:06,000 --> 00:01:08,000
Charlotte, född och uppvuxen i Gällivare.

00:01:08,000 --> 00:01:12,000
Jajamän, det har jag 43 år har jag bott i Gällivare.

00:01:12,000 --> 00:01:14,000
Vad minns du av din barndom?

00:01:14,000 --> 00:01:20,000
Men jag minns mest alla hus och hur fint det var att bo i Malmberget.

00:01:20,000 --> 00:01:22,000
För där är jag född och uppvuxen.

00:01:22,000 --> 00:01:27,000
Gällivare är ju tre-punktsamhälle med Gällivare, Koskus, Kulle och Malmberget.

00:01:27,000 --> 00:01:29,000
Jag är född och uppvuxen i Malmberget.

00:01:29,000 --> 00:01:33,000
Det var högt, solen lyser alltid först på Malmberget.

00:01:33,000 --> 00:01:37,000
Det är det jag minns, hur otroligt vackert och fint det var.

00:01:37,000 --> 00:01:40,000
Med tanke på det som händer och sker i manfälten just nu.

00:01:40,000 --> 00:01:44,000
Finns någon av de hus som du växte upp i kvar?

00:01:44,000 --> 00:01:48,000
Nej, tyvärr. Det är inte så länge sen. Så många månader sen.

00:01:48,000 --> 00:01:54,000
Min mammas barnomsömn, min morfar och mormor byggde det.

00:01:54,000 --> 00:01:57,000
Det är med sorg i hjärtat.

00:01:58,000 --> 00:02:04,000
Uppväxten i Gällivare, var det där tanken att du skulle jobba inom skolans värld?

00:02:04,000 --> 00:02:07,000
Det var inte tanken från början.

00:02:07,000 --> 00:02:13,000
Jag gick naturvetenskapliga program med lite teknisk inriktning.

00:02:13,000 --> 00:02:18,000
Jag hade inte då klart för mig vad jag skulle jobba när jag blev stor.

00:02:18,000 --> 00:02:22,000
Jag tyckte om hästar och var på stallet varenda dag.

00:02:22,000 --> 00:02:26,000
Och red och hade lektioner och trivdes jättebra med det.

00:02:26,000 --> 00:02:34,000
Sen började jag sommarjobba i LKAB och jobbade som kvalitetskontrollant.

00:02:34,000 --> 00:02:40,000
Och jämte det, så har jag sålt privatförsäkringar och sakförsäkringar åt Folksam.

00:02:40,000 --> 00:02:46,000
Jag har också jobbat på ICA och jag har sålt vitvaror.

00:02:46,000 --> 00:02:54,000
I LKAB var jag kvalitetskontrollant. Jag tog prover på alla olika malmsorter.

00:02:54,000 --> 00:02:59,000
Och jobbade helt enkelt både ovan och litegrann under jord också.

00:02:59,000 --> 00:03:07,000
Men då fanns ingen tanke alltså att jobba exempelvis som lärare eller rektor eller skolchef?

00:03:07,000 --> 00:03:14,000
Nej, jag gick ut studieförberedandeprogram så det var inte helt så oklart vad jag skulle bli när jag blev stor.

00:03:14,000 --> 00:03:17,000
Tänkte så småningom att jobba måste man.

00:03:17,000 --> 00:03:24,000
Och det hände en incident i gruvan i ett av anrikningsverket som gjorde att jag tänkte

00:03:24,000 --> 00:03:30,000
Jag fick så småningom fast arbete på LKAB men sa upp mig på grund av den här incidenten.

00:03:30,000 --> 00:03:33,000
Jag kände att det här är ingenting för mig.

00:03:33,000 --> 00:03:38,000
Och såklart mina föräldrar sa, men vad ska du nu göra? Du måste ju jobba.

00:03:38,000 --> 00:03:41,000
Så då började jag vikarera som lärare.

00:03:41,000 --> 00:03:48,000
Och på den tiden i Gällivare så var det, som det är idag, fruktansvärt svårt att få tag på lärare.

00:03:48,000 --> 00:03:52,000
Så jag fick då jobba och studera på sidan om.

00:03:52,000 --> 00:03:59,000
Så jag började plugga på lärarutbildningen på distans 93 och blev klar lärare 96.

00:03:59,000 --> 00:04:04,000
Om inte den här incidenten hade inträffat, tror du att du hade varit kvar då i LKAB?

00:04:04,000 --> 00:04:08,000
Nej jag tror inte det. Jag gillar ju utbildning.

00:04:08,000 --> 00:04:12,000
LKAB var ju jättebra, fantastiskt som arbetsgivare.

00:04:12,000 --> 00:04:15,000
Så det var inte fel på det utan det var mera det här.

00:04:15,000 --> 00:04:20,000
Jag tycker om utmaningar och jag tycker om att det händer olika saker varje dag.

00:04:20,000 --> 00:04:26,000
Och det var samma, samma. Det var som ett löpande band just det arbete jag hade då.

00:04:27,000 --> 00:04:30,000
Stämmer det också att du har drivit ett eget företag?

00:04:30,000 --> 00:04:38,000
Det stämmer. Jag och min man har haft ett taxiföretag i tio år som vi drev i Gällivare kommun.

00:04:38,000 --> 00:04:45,000
Och det var också roligt på sitt sätt. Man fick träffa mycket människor både äldre och yngre.

00:04:45,000 --> 00:04:51,000
Och vi hade under en tid också körningar i Jokkmokk så vi skötte hela taxiverksamheten i Jokkmokk.

00:04:51,000 --> 00:04:55,000
Tillsammans då med alla andra delägare i Gällivare Taxi.

00:04:55,000 --> 00:05:02,000
Hur var det som taxichaufför? Var du den pratsamma eller lät du passagerarna föra snacket?

00:05:02,000 --> 00:05:09,000
Nej men jag tyckte om och speciellt tyckte jag om att köra på dagtid när man fick köra äldre människor.

00:05:09,000 --> 00:05:15,000
Och de hade så mycket att berätta. Det jag minst tyckte om var att köra danskvällar.

00:05:15,000 --> 00:05:18,000
Det var lite jobbigt faktiskt.

00:05:18,000 --> 00:05:25,000
Saknar du den tiden att få ha den möjligheten att skjutsa folk till olika platser?

00:05:25,000 --> 00:05:35,000
Nej det kan jag inte säga att jag gör idag. De söker taxichaufförer så det kanske hade varit ett alternativ denna hösten.

00:05:35,000 --> 00:05:41,000
Men som sagt, jag trivs jättebra med det jag gör idag. Jag älskar att jobba i skolan.

00:05:41,000 --> 00:05:47,000
Tycker du att det har med din erfarenhet blivit ett hårdare klimat i skolan idag?

00:05:47,000 --> 00:05:54,000
Nej jag kan väl inte säga att det har blivit hårdare klimat men andra utmaningar ska jag väl säga.

00:05:54,000 --> 00:06:01,000
Det finns ju en del som påstår att barn mår sämre på grund av att man rör sig för lite.

00:06:01,000 --> 00:06:07,000
Och där var ju vi, Karlrikskommunen, en av de första kommunerna att anställa en hälsopedagog.

00:06:07,000 --> 00:06:11,000
Alltså en hälsocoach som uppmanar elever att röra sig.

00:06:11,000 --> 00:06:16,000
Vi har fritidsaktivister som ute på rasterna engagerar eleverna.

00:06:16,000 --> 00:06:23,000
Vi har en boda full i saker som man kan använda för att just motiveras att röra på sig.

00:06:23,000 --> 00:06:29,000
Och det är ju jätte jättebra. Ju mer man rör på sig, ju mer kan man koncentrera sig på undervisningen sen.

00:06:29,000 --> 00:06:33,000
Och jag skulle säga att det här fungerar ganska bra.

00:06:33,000 --> 00:06:38,000
Vi har mycket aktiviteter för våra barn och unga, speciellt då på låg- och mellanstadiet.

00:06:39,000 --> 00:06:47,000
Det skulle kunna vara en orsak att man sitter still för mycket, att man använder digitala enheter.

00:06:47,000 --> 00:06:54,000
Alltså man ser för mycket på tv, tittar för mycket i skrivplattor och i telefoner istället för att röra sig.

00:06:54,000 --> 00:07:00,000
Och det är ju en stor skillnad från det jag var liten då mamma och pappa fick skrika att man skulle komma in.

00:07:00,000 --> 00:07:04,000
Nu får man skrika inom citationstecken för att man ska gå ut.

00:07:04,000 --> 00:07:10,000
Vi kommer såklart tillbaka till de här aktuella ämnena, men hur kom du in på skolans värld?

00:07:10,000 --> 00:07:15,000
Men det var väl just det att jag måste jobba, jag måste försörja mig.

00:07:15,000 --> 00:07:21,000
Och just vid det tillfället, som jag sa, så hände en incident i LKAB.

00:07:21,000 --> 00:07:26,000
I och för sig inte så allvarlig, den hade kunnat bli allvarlig men blev det inte.

00:07:26,000 --> 00:07:34,000
Och jag kände att, jag var ju bara inte ens 20 år fyllda så jag tyckte att nu testar jag på vilka det är som lärare.

00:07:34,000 --> 00:07:39,000
Och det var ju jätteroligt, de trivdes direkt.

00:07:39,000 --> 00:07:43,000
Vad är det bästa med att ha möjligheten att få utbilda våra barn?

00:07:43,000 --> 00:07:46,000
Det är ju när man ser att de kan och att de lär sig.

00:07:46,000 --> 00:07:51,000
Och det är ju en av glädjestunderna jag har här på jobbet, att jag får träffa elever.

00:07:51,000 --> 00:07:58,000
Jag är ut och träffar elever och de ger mig high five och vi pratar och diskuterar olika saker.

00:07:58,000 --> 00:08:04,000
Och just att jag fortfarande har möjlighet att skapa relation med elever och det är så fantastiskt roligt.

00:08:04,000 --> 00:08:09,000
Ja det har vi sett, inte minst när det handlar om de incidenter som har varit under hösten.

00:08:09,000 --> 00:08:15,000
Så har du varit väldigt aktiv att vara ute i verksamheterna på de berörda skolorna?

00:08:15,000 --> 00:08:23,000
Jag är ju ansvarig för allt inom skolans värld och då känner jag också att jag måste veta på vilket sätt sker det här?

00:08:23,000 --> 00:08:28,000
Vad är det som händer? För att kunna vara med och påverka.

00:08:28,000 --> 00:08:34,000
Och att det jag tänker hänger ihop med det rektorerna också tycker och tänker.

00:08:34,000 --> 00:08:36,000
Så att vi får den här röda tråden.

00:08:36,000 --> 00:08:43,000
Jag kan ju inte sitta och komma med idéer och fatta beslut utan att veta, passar det här för verksamheten just nu?

00:08:44,000 --> 00:08:49,000
Som sagt, såg du verksam som lärare i Gällivare då?

00:08:49,000 --> 00:08:54,000
Din bana förde dig till skolchef, kan du ta med oss på den resan?

00:08:54,000 --> 00:08:59,000
Nej men jag har aldrig tänkt, jag tänkte inte att jag skulle bli rektor heller.

00:08:59,000 --> 00:09:06,000
En av mina rektorer på den tiden, det måste ha varit 1998,

00:09:06,000 --> 00:09:10,000
sa till mig att du ska gå in och vikarera för mig som rektor.

00:09:10,000 --> 00:09:14,000
Jag ska vara tjänstledig ett halvår och prova på ett annat arbete.

00:09:14,000 --> 00:09:17,000
Och han tyckte att det var en bra idé.

00:09:17,000 --> 00:09:19,000
Och då testade jag.

00:09:19,000 --> 00:09:23,000
Och det var väl inte självklart från första dagen när man blev nedsläppt på stolen

00:09:23,000 --> 00:09:26,000
och telefonen ringde och jag funderade vad jag ska svara.

00:09:26,000 --> 00:09:32,000
Men till slut så, ja, jag saknade undervisningen jättemycket.

00:09:32,000 --> 00:09:37,000
Vilket gjorde att jag då från 1999, när jag jobbade som rektor också,

00:09:37,000 --> 00:09:39,000
hade lektioner med eleverna.

00:09:39,000 --> 00:09:41,000
Så pass mycket saknade jag det.

00:09:41,000 --> 00:09:47,000
Men det blev ju med tiden ohållbart att klara av det jobbet samtidigt som man hade lektioner.

00:09:47,000 --> 00:09:50,000
Så att till slut så var jag heltidsrektor helt plötsligt.

00:09:50,000 --> 00:09:53,000
Och trivdes väldigt bra med det också.

00:09:53,000 --> 00:09:56,000
Saknade du just att ta möjligheten att få undervisa?

00:09:56,000 --> 00:09:58,000
Ja, det gör jag.

00:09:58,000 --> 00:10:01,000
Men på sätt och vis gör jag det fortfarande.

00:10:02,000 --> 00:10:08,000
De brukar skämta politiken, nämnsledamöterna, det blir mina punkter på dagordningen.

00:10:08,000 --> 00:10:10,000
Lite skämtsamt suckar de.

00:10:10,000 --> 00:10:15,000
För att då vet de att jag brinner ju för det här med kvalitet och kvalitetsarbete.

00:10:15,000 --> 00:10:18,000
Det kan bli ganska långa dragningar.

00:10:18,000 --> 00:10:22,000
Och man kan väl säga att jag får på det sättet undervisa.

00:10:22,000 --> 00:10:27,000
Vad var det som förde dig från Malmfälten, Malmberget, Gällivare till Kalix?

00:10:27,000 --> 00:10:29,000
Det var helt enkelt så.

00:10:29,000 --> 00:10:32,000
2004 köpte vi en stuga i Piteå.

00:10:32,000 --> 00:10:36,000
Och tyckte det var ganska långt att pendla.

00:10:36,000 --> 00:10:39,000
Nästan 30 mil på fredag för att komma till stugan.

00:10:39,000 --> 00:10:42,000
30 mil på söndag för att komma tillbaka hem.

00:10:42,000 --> 00:10:44,000
Och börja prata lite grann.

00:10:44,000 --> 00:10:46,000
Tänk om vi skulle söka oss ner mot kusten.

00:10:46,000 --> 00:10:52,000
Och då följde det sig så att det var en rektortjänstledig här i Kalix.

00:10:52,000 --> 00:10:57,000
Och det var min tyvärr nu bortgången kollega Kjell Wallgren

00:10:57,000 --> 00:11:00,000
som också har varit min förvaltningschef i Gällivare.

00:11:00,000 --> 00:11:02,000
När jag jobbade som rektor.

00:11:02,000 --> 00:11:05,000
Som sökte sig som förvaltningschef i Gällivare.

00:11:05,000 --> 00:11:09,000
Därmed blev det då hans tjänst här i Kalix som var ledig.

00:11:09,000 --> 00:11:11,000
Och den sökte jag då och fick.

00:11:11,000 --> 00:11:15,000
Men det var ju nära Charlotte, med handen på hjärtat.

00:11:15,000 --> 00:11:20,000
Att du skulle lämna Kalix och bli skolchef i en annan kommun.

00:11:20,000 --> 00:11:23,000
Ja, det var lite aktuellt.

00:11:23,000 --> 00:11:25,000
Jag blev headhuntad till en annan kommun.

00:11:25,000 --> 00:11:28,000
Så jag var ner på en anställningsintervju i Stockholm.

00:11:28,000 --> 00:11:31,000
Och gick vidare i den.

00:11:31,000 --> 00:11:34,000
Så det var på gränsen.

00:11:34,000 --> 00:11:39,000
Vi inledde den här podden med att beskriva att det har varit en tuff och hård

00:11:39,000 --> 00:11:43,000
och rätt jobbig höst inom skolans verksamhet.

00:11:43,000 --> 00:11:46,000
På grund av de incidenter som har inträffat.

00:11:46,000 --> 00:11:51,000
Bland annat så har det varit en del oerhört tragiska händelser.

00:11:51,000 --> 00:11:55,000
Som har inträffat inom verksamheten.

00:11:55,000 --> 00:11:59,000
Som har påverkat elever, lärare men också en hel bygd.

00:11:59,000 --> 00:12:04,000
Det har också gjort att skolans krisorganisation har satts på prov.

00:12:04,000 --> 00:12:10,000
Kan du berätta lite granna hur ni jobbar med just kris inom skolans verksamhet?

00:12:11,000 --> 00:12:16,000
Vi har ju vår kris- och katastrofgrupp på alla skolor.

00:12:16,000 --> 00:12:21,000
Och sen har vi också förvaltningens övergripande kris- och katastrofgrupp.

00:12:21,000 --> 00:12:25,000
De har funnits och de har fungerat väl.

00:12:25,000 --> 00:12:30,000
Vi har lyckats få till den organisationen så att det har funnits stöd att få.

00:12:30,000 --> 00:12:33,000
Både för personal och elever under den här svåra tiden.

00:12:33,000 --> 00:12:39,000
För det här är incidenter som påverkar inte minst individer än idag inom verksamheten.

00:12:39,000 --> 00:12:45,000
Så är det. Det är ju lärare som är borta och som har varit otroligt omtyckta.

00:12:45,000 --> 00:12:50,000
Och jätteduktiga medarbetare och kollegor.

00:12:50,000 --> 00:12:54,000
Vi har verkligen varit i sorg under den här hösten.

00:12:54,000 --> 00:12:59,000
Hur bearbetar man och hjälper de elever som finns i de skolor som berörs?

00:12:59,000 --> 00:13:04,000
Lärarna är jätteduktiga och tar hand om eleverna och pratar med dem.

00:13:04,000 --> 00:13:08,000
Och säger när man behöver prata. Både i grupp och enskilt.

00:13:08,000 --> 00:13:13,000
Och sen har vi ju vår fantastiska elevhälsa som också finns som stöd.

00:13:13,000 --> 00:13:19,000
Och det här visar väl styrkan som finns inom skolans verksamhet i Kalix.

00:13:19,000 --> 00:13:26,000
När det blir så oerhört tuffa saker att bearbeta.

00:13:26,000 --> 00:13:32,000
Man får nästan bortse lite grann från skolans vardagliga arbete.

00:13:32,000 --> 00:13:36,000
Istället att hantera de här känslomässiga yttringarna som blir.

00:13:36,000 --> 00:13:41,000
I det här fallet så var det både Furetskolan och Mannheimsskolan som drabbades.

00:13:41,000 --> 00:13:45,000
Det här är ju egentligen ingenting som är övergående.

00:13:45,000 --> 00:13:47,000
Utan vi bearbetar det hela tiden.

00:13:47,000 --> 00:13:50,000
Och ibland poppar det upp någon som är ledsen.

00:13:50,000 --> 00:13:52,000
Någon som börjar prata om det.

00:13:52,000 --> 00:13:58,000
Och det finns en väldig öppenhet och transparens i hela vår verksamhet.

00:13:58,000 --> 00:14:02,000
Och därför så finns det någon som alltid kan stötta och finnas till.

00:14:03,000 --> 00:14:08,000
Du som ansvarig för skolans verksamhet i Kalix.

00:14:08,000 --> 00:14:13,000
Måste ju också såklart bearbeta de olika incidenter som har varit under hösten.

00:14:13,000 --> 00:14:16,000
Och när jag pratade med dig innan inspelningen av den här podden.

00:14:16,000 --> 00:14:17,000
Så frågade jag just dig.

00:14:17,000 --> 00:14:23,000
På vilket sätt får du möjligheten att koppla bort det som är din vardag?

00:14:23,000 --> 00:14:29,000
Det var ingen tvekan om att du sa att stickning är någonting som du gärna gör så fort det tillfälligt ges.

00:14:29,000 --> 00:14:30,000
Så är det.

00:14:30,000 --> 00:14:32,000
Jag stickar mycket.

00:14:32,000 --> 00:14:37,000
Och jag började egentligen sticka för att hålla mig vaken när jag såg på tv.

00:14:37,000 --> 00:14:41,000
Nu är det ju ganska svårt när man stickar ett nytt mönster.

00:14:41,000 --> 00:14:44,000
Att kunna sticka samtidigt som man ser på tv.

00:14:44,000 --> 00:14:47,000
Men då tittar jag på gamla serier och så stickar jag.

00:14:47,000 --> 00:14:49,000
För jag vet ju ändå vad som händer.

00:14:49,000 --> 00:14:52,000
Men vad är det i stickningen som gör det så fascinerande?

00:14:52,000 --> 00:14:55,000
Och för din del också att kunna koppla bort vardagen.

00:14:55,000 --> 00:14:57,000
Men det händer ju någonting.

00:14:57,000 --> 00:14:59,000
Man ser ju ett arbete som växer fram.

00:14:59,000 --> 00:15:04,000
Och jag får skapa och välja mina mönster, färger och garn.

00:15:04,000 --> 00:15:13,000
Och jag tycker om att se när mina nära och kära vandrar omkring i de där byxorna som jag faktiskt har stickat.

00:15:13,000 --> 00:15:16,000
Varma ullbyxor som man har underskotat över åren.

00:15:16,000 --> 00:15:18,000
Det tycker jag är så roligt.

00:15:18,000 --> 00:15:21,000
Kan det bli en viss stolthet också att man faktiskt har den förmågan?

00:15:21,000 --> 00:15:23,000
Absolut.

00:15:23,000 --> 00:15:28,000
Man växer ju av beröm och jag har fått mycket beröm för mina stickningar.

00:15:28,000 --> 00:15:31,000
Så det är klart att det blir roligare av den anledningen också.

00:15:31,000 --> 00:15:33,000
Vad har du på gång just nu?

00:15:33,000 --> 00:15:37,000
Just nu har jag på gång en tröja åt en bekant som har beställt den.

00:15:37,000 --> 00:15:40,000
Hur länge tar det förresten att sticka en tröja?

00:15:40,000 --> 00:15:45,000
Jag började med den här tröjan första december.

00:15:45,000 --> 00:15:47,000
Och nu håller jag på med den andra ärmen.

00:15:47,000 --> 00:15:51,000
Och sen ska jag sticka och jag är inte riktigt klar med själva tröjan.

00:15:51,000 --> 00:15:56,000
Det tar väl en, beroende på hur mycket man stickar, men en, två månader.

00:15:56,000 --> 00:16:00,000
Någonting annat som du gärna gör på fritiden är att besöka stugan.

00:16:00,000 --> 00:16:05,000
Vi som följer dig på sociala medier får se lite bilder titt som tätt från stugan.

00:16:05,000 --> 00:16:11,000
Vad betyder det för dig personligen att ha tillgången till att besöka en sån plats?

00:16:11,000 --> 00:16:13,000
Men det är ju mitt andningshål.

00:16:13,000 --> 00:16:18,000
Det var ju egentligen därför vi flyttade ner mot kusten också för att komma närmare stugan.

00:16:18,000 --> 00:16:24,000
Och jag trivs så otroligt bra där, nära vattnet och kan gå ut och in som jag vill.

00:16:24,000 --> 00:16:30,000
Det är verkligen en lisa för själen.

00:16:30,000 --> 00:16:33,000
Om vi går tillbaka till skolans värld.

00:16:33,000 --> 00:16:36,000
Jag själv har aldrig varit pedagog i någon form.

00:16:36,000 --> 00:16:40,000
Däremot så är jag så imponerad av dem som tar hand om våra barn.

00:16:40,000 --> 00:16:44,000
Men jag tänker att det måste vara ett av de svåraste arbetena.

00:16:44,000 --> 00:16:50,000
För att en individ, en elev, är ju oftast inte den andra lik.

00:16:50,000 --> 00:16:56,000
Det jag vill säga med det här är att man måste anpassa till individens behov i klassrummet.

00:16:56,000 --> 00:17:01,000
Det är jätteviktigt att man differencierar allting.

00:17:01,000 --> 00:17:04,000
Alla individer har rätt att vara den de är.

00:17:04,000 --> 00:17:10,000
Sen måste man ju under tiden man växer upp lära sig att bemöta andra människor på ett bra sätt.

00:17:10,000 --> 00:17:13,000
Och det ingår ju i skolans uppdrag också.

00:17:13,000 --> 00:17:16,000
Att se till att det inte förekommer kränkningar.

00:17:16,000 --> 00:17:19,000
Men alla vet att det gör det ändå.

00:17:19,000 --> 00:17:24,000
Och det är ju en del av utbildningen att få lära sig hur man bemöter andra människor.

00:17:24,000 --> 00:17:27,000
Det tuffa klimatet fanns förut på högstadiet.

00:17:27,000 --> 00:17:29,000
Nu har det sjunkit ner i åldrarna.

00:17:29,000 --> 00:17:35,000
Så nu tycker jag att man hittar det tuffa klimatet mer på mellanstadiet än man gjorde tidigare.

00:17:36,000 --> 00:17:44,000
En av de incidenter under hösten är den så kallad skolutredning som har varit där ni från utbildningsnämnden

00:17:44,000 --> 00:17:50,000
och utbildningsförvaltningen tog in en konsult för att hjälpa till i skolan.

00:17:50,000 --> 00:17:54,000
Och det här har ju då inte kunnat undgå någon överhuvudtaget.

00:17:54,000 --> 00:17:56,000
Spontant så här.

00:17:56,000 --> 00:18:01,000
Ångrar du att ni tog in en konsult i det här fallet?

00:18:01,000 --> 00:18:03,000
Både ja och nej.

00:18:03,000 --> 00:18:06,000
Det har ju fört med sig att vi har lite grann...

00:18:06,000 --> 00:18:11,000
Vi förstår ju att vi behöver vara tydligare i våra bland annat ordningsregler

00:18:11,000 --> 00:18:15,000
som granskarna också kom fram till att ordningsreglerna är ju kittet i allt.

00:18:15,000 --> 00:18:19,000
Och det är rektor som beslutar om ordningsreglerna.

00:18:19,000 --> 00:18:22,000
Lärarna säger att de följer upp ordningsreglerna.

00:18:22,000 --> 00:18:26,000
Att de följs på ett mycket tydligare sätt än vad man gjorde tidigare.

00:18:26,000 --> 00:18:32,000
Sen vill jag också trycka på att det är inte oordning i vår skola.

00:18:32,000 --> 00:18:35,000
Vi har väldigt bra struktur och ordning att reda.

00:18:35,000 --> 00:18:38,000
Förutom i några klassrum där vi har utmaningar.

00:18:38,000 --> 00:18:42,000
Och jag hoppas ju på att vi kan få en bra samverkan med föräldrarna.

00:18:42,000 --> 00:18:45,000
Så det här är en svår balansgång.

00:18:45,000 --> 00:18:51,000
Vi vill alla barns bästa och är beredda att göra nästan allt för att få till det i skolan.

00:18:51,000 --> 00:18:57,000
Men då kommer vi tillbaka till det här så låter jag ändå med det här individuell anpassning av enskilda elever.

00:18:57,000 --> 00:19:01,000
Delar av den här utredningen presenterades på en presskonferens.

00:19:01,000 --> 00:19:06,000
Som ni kan lyssna och titta på på calix.se den 15 december.

00:19:06,000 --> 00:19:10,000
Det har ju också under hösten varit ett dreve mot skolan i Calix.

00:19:10,000 --> 00:19:15,000
Det har ju varit enorma skriverier, inte minst på sociala medier.

00:19:15,000 --> 00:19:17,000
Hur har den här tiden varit?

00:19:17,000 --> 00:19:21,000
Den har varit fruktansvärt för alla.

00:19:21,000 --> 00:19:29,000
Inte bara för oss som har varit direkt inblandade utan för våra familj, bland annat släkt, vänner.

00:19:29,000 --> 00:19:34,000
Jag vet att det finns personal som har dragit sig för att gå och handla på affärerna.

00:19:34,000 --> 00:19:39,000
För att man har känt sig uttittad och hatad egentligen.

00:19:39,000 --> 00:19:46,000
Nu förstår jag också att det inte är alla medborgare som tycker så.

00:19:46,000 --> 00:19:51,000
Det finns ju de som tycker att det faktiskt är bra att vi försöker göra någonting åt det här.

00:19:51,000 --> 00:19:56,000
Och det är precis så det är. Vi försöker göra någonting bra för alla elever.

00:19:56,000 --> 00:19:59,000
Och för din del så blev det ett drev på dig också.

00:19:59,000 --> 00:20:04,000
Du uthängdes i media för olika saker, bland annat resor och så vidare.

00:20:04,000 --> 00:20:07,000
Hur tufft var det under den tiden?

00:20:07,000 --> 00:20:12,000
Frustrerande och tråkigt, ledsamt.

00:20:12,000 --> 00:20:15,000
Det var en fruktansvärd tid.

00:20:15,000 --> 00:20:17,000
Svårt att beskriva.

00:20:17,000 --> 00:20:24,000
Det i samband med allt annat som hände gjorde att det var ett under att man stod på benen.

00:20:24,000 --> 00:20:30,000
Jag hade väldigt mycket stöd av kollegor och egentligen hela organisationen.

00:20:30,000 --> 00:20:34,000
Min släkt och vänner såklart stöttade också.

00:20:34,000 --> 00:20:38,000
Men när man inte får ut det budskap man vill.

00:20:38,000 --> 00:20:42,000
Ett fokus borde handla mer om hur bemöter vi barnen i skolan?

00:20:42,000 --> 00:20:49,000
Hur får vi det till en bra arbetsmiljö för alla lärare och alla elever i svensk skola?

00:20:49,000 --> 00:20:51,000
Och naturligtvis i college också.

00:20:51,000 --> 00:20:55,000
Men fokus låg mer på att jag hade varit på en releasefest.

00:20:55,000 --> 00:20:57,000
Som jag egentligen inte alls hade varit på.

00:20:57,000 --> 00:21:05,000
Utan jag var på Grand Hotel i privat och köpte min egen hamburgare för 265 kronor och drack vatten till det.

00:21:05,000 --> 00:21:10,000
Och åkte hem till hotellrummet och kvart i tio på kvällen låg jag i sängen.

00:21:10,000 --> 00:21:13,000
Så något stort releaseparty har jag inte varit på.

00:21:13,000 --> 00:21:18,000
Du bor sedan många år tillbaka här i Karliks kommun. Har du någon kontakt med Gällivare?

00:21:18,000 --> 00:21:23,000
Ja, jag har massor av kompisar i Gällivare och de saknar jag såklart.

00:21:23,000 --> 00:21:27,000
Och för ditta kollegor och människor inom skolan.

00:21:27,000 --> 00:21:33,000
Där har jag mina kontakter och träffar dem mellan varven och det är alltid lika trevligt.

00:21:33,000 --> 00:21:35,000
Norrbotten är ett fantastiskt län.

00:21:35,000 --> 00:21:42,000
Vi kan i princip bada här nere vid kusten i midsommar och så kan vi åka ett par mil norrut och sedan kan vi åka skidor.

00:21:42,000 --> 00:21:44,000
Exempelvis kanske i Gällivare.

00:21:44,000 --> 00:21:49,000
Du bor som sagt här i Karliks sedan många år tillbaka.

00:21:49,000 --> 00:21:51,000
Vad tycker du bäst om Karliks?

00:21:51,000 --> 00:21:55,000
Det är väl egentligen, jag tycker att det är ett öppet samhälle.

00:21:55,000 --> 00:21:59,000
Att man har lätt att komma in och lätt att prata med människor.

00:21:59,000 --> 00:22:02,000
Och de är glada och de är trevliga generellt sett.

00:22:02,000 --> 00:22:08,000
Innan jag flyttade hit så fick jag höra att Karliksborna, det går inte att komma in i det i samhället.

00:22:08,000 --> 00:22:09,000
De släpper inte in en.

00:22:09,000 --> 00:22:11,000
Men jag tycker precis tvärtom.

00:22:11,000 --> 00:22:15,000
Jag har blivit ofantligt bra och väl omhändertagen när jag flyttade hit.

00:22:15,000 --> 00:22:22,000
Med öppen famn och man har ett öppet sinne och vi kan prata om allt möjligt tillsammans.

00:22:22,000 --> 00:22:27,000
Och komma fram till hur man till exempel skulle kunna utveckla skolan.

00:22:27,000 --> 00:22:30,000
Och med det så tolkar jag dig att du trivs väldigt bra här.

00:22:30,000 --> 00:22:31,000
Jag trivs jättebra i Karliks.

00:22:31,000 --> 00:22:33,000
Samtidigt är du en mindre kommun.

00:22:33,000 --> 00:22:35,000
Man blir igenkänd på många olika sätt.

00:22:35,000 --> 00:22:39,000
Och som du har beskrivit tidigare så har du blivit i hetluften.

00:22:39,000 --> 00:22:46,000
Hur har det varit att vara ute i samhället under den här hösten?

00:22:46,000 --> 00:22:52,000
Ja, ärligt talat ska jag säga att jag har också dragit mig för att gå på Coop till exempel.

00:22:52,000 --> 00:22:55,000
Bara för att, vad tänker folk om mig?

00:22:55,000 --> 00:22:59,000
Tror de att jag är en sån här elak, hemsk person.

00:23:00,000 --> 00:23:05,000
Men samtidigt så är det många som faktiskt har kommit fram till mig under den här hösten och sagt

00:23:05,000 --> 00:23:07,000
Hur är det nu? Har det lagt sig det där?

00:23:07,000 --> 00:23:13,000
Och klappat mig på ryggen och tyckt att stå på er och ni gör ett fantastiskt jobb i skolan.

00:23:13,000 --> 00:23:15,000
Så att det är både och.

00:23:15,000 --> 00:23:18,000
Och du är tillbaka till den här bubblan jag pratade om tidigare.

00:23:18,000 --> 00:23:23,000
Man tror att saker och ting är mycket, mycket större och mycket, mycket mer än vad det egentligen är.

00:23:23,000 --> 00:23:27,000
Sen har jag stor respekt för synpunkter som kommer gällande skolan.

00:23:27,000 --> 00:23:30,000
Det är ju inte så att allting vi gör är rätt och riktigt.

00:23:30,000 --> 00:23:34,000
Ibland gör vi fel, men återigen, vi är bara människor.

00:23:34,000 --> 00:23:39,000
Men menar du på fullaste allvar att du har gömt dig lite grann under hösten här?

00:23:39,000 --> 00:23:43,000
Och inte velat träffa människor i offentligheten?

00:23:43,000 --> 00:23:46,000
Absolut, gömt mig kan jag väl inte säga.

00:23:46,000 --> 00:23:50,000
Men jag har inte jättegärna gått och handlat, det har jag inte gjort.

00:23:50,000 --> 00:23:54,000
Skolans värld får ju också väldigt mycket beröm här i Kalix.

00:23:54,000 --> 00:24:00,000
Det är lätt att det kommer lite grann i skymundan med anledning av de incidenter som har varit under hösten.

00:24:00,000 --> 00:24:02,000
Vad är det bästa med skolan tycker du?

00:24:02,000 --> 00:24:05,000
Personalen och eleverna såklart.

00:24:05,000 --> 00:24:07,000
Det är det absolut bästa.

00:24:07,000 --> 00:24:12,000
Det finns så oerhört mycket kompetens i våran skolverksamhet idag.

00:24:12,000 --> 00:24:18,000
Så jag blir rörd när jag går runt och ser vilken undervisning våra elever får.

00:24:18,000 --> 00:24:20,000
Otroligt bra undervisning.

00:24:20,000 --> 00:24:25,000
Och vi ligger ju än så länge ganska bra till när det gäller lärarbehörighet.

00:24:25,000 --> 00:24:26,000
Även om den sjunker.

00:24:26,000 --> 00:24:32,000
Och utmaningen för oss blir ju att få tag på legitimerade lärare i framtiden.

00:24:32,000 --> 00:24:34,000
Och det är vi ju inte ensamma om i Sverige.

00:24:34,000 --> 00:24:37,000
Vi behöver jobba mycket med det här.

00:24:37,000 --> 00:24:42,000
På vilket sätt ska vi locka fler behöriga lärare till kommunen?

00:24:42,000 --> 00:24:44,000
Vi behöver jobba på flera plan.

00:24:44,000 --> 00:24:48,000
Ett sätt är ju att locka fler behöriga lärare till Kalix.

00:24:48,000 --> 00:24:51,000
Vilket innebär då att någon annan kommun blir utan.

00:24:51,000 --> 00:24:53,000
Så det är ju den ena.

00:24:53,000 --> 00:24:57,000
Vi behöver ju locka fler människor att vilja bli lärare.

00:24:57,000 --> 00:25:06,000
Och ett av de sätt vi jobbar på är ju dels att få till en bra arbetsmiljö för personalen på våra skolor.

00:25:06,000 --> 00:25:16,000
Och det ingår ju då att det inte är accepterat att man slår och sparkar och spottar och kallar personal för allt möjligt.

00:25:16,000 --> 00:25:22,000
Det andra är att den personal vi har som önskar bli lärare men inte är det.

00:25:22,000 --> 00:25:26,000
Då ger vi ju möjlighet att vidareutbilda sig till lärare.

00:25:26,000 --> 00:25:30,000
Och det har vi genom ett företag som heter Teach for Sweden.

00:25:30,000 --> 00:25:35,000
Jag tänker också samarbetet dels mellan kollegor, rektorer och så vidare.

00:25:35,000 --> 00:25:38,000
Men också med elever och vårdnadshavare.

00:25:38,000 --> 00:25:40,000
Att få den där mixen tillsammans.

00:25:41,000 --> 00:25:47,000
Samverkan med föräldrarna är A och O.

00:25:47,000 --> 00:25:52,000
Vi måste försöka få en gemensam bild av vad vi kan förvänta oss av våra barn.

00:25:52,000 --> 00:25:55,000
Oavsett vad man har för behov.

00:25:55,000 --> 00:25:58,000
Vi ska differentiera för alla.

00:25:58,000 --> 00:26:03,000
Men vi behöver vara överens med föräldrarna på vilket sätt vi ska göra det här.

00:26:03,000 --> 00:26:08,000
Har föräldrarna in åsikt och pratar illa om skolan i hemmet.

00:26:08,000 --> 00:26:12,000
Så blir det jättesvårt för personalen att jobba med barnet i skolan.

00:26:12,000 --> 00:26:14,000
Och då blir det kontraproduktivt allting.

00:26:14,000 --> 00:26:22,000
Vi behöver ha en bild över på vilket sätt ska vi ta oss an det här barnets utmaningar.

00:26:22,000 --> 00:26:25,000
Vare sig det handlar om att man är utåtagerande.

00:26:25,000 --> 00:26:32,000
Eller det handlar om att man ligger inom NPF-området och har en autismdiagnos till exempel.

00:26:32,000 --> 00:26:35,000
Det är oerhört viktigt att vi har samma bild.

00:26:35,000 --> 00:26:39,000
För föräldrarna har ju otroligt mycket kunskaper om sina barn.

00:26:39,000 --> 00:26:44,000
Och kan hjälpa oss då att det här passar inte eller det här passar.

00:26:44,000 --> 00:26:49,000
Det är ju ofta orsaken till att barn blir hemmasittare.

00:26:49,000 --> 00:26:55,000
Att vi inte riktigt har lyckats bemöta det här barnet på rätt sätt.

00:26:55,000 --> 00:27:00,000
På vilket sätt kommer ni att förbättra den kontakten med vårdnadshavare?

00:27:01,000 --> 00:27:07,000
Information. Det vi då har fått kritik för med rätta under den här tiden.

00:27:07,000 --> 00:27:10,000
Under den här hösten. Att vi inte har informerat tillräckligt.

00:27:10,000 --> 00:27:12,000
Det handlar absolut inte.

00:27:12,000 --> 00:27:20,000
Jag kan lova att det inte är en enda lärare eller personal i våra skolor som vill ingripa fysiskt mot barn och elever.

00:27:20,000 --> 00:27:22,000
Finns inte.

00:27:22,000 --> 00:27:27,000
Däremot så är vi ju för att skydda andra skyldiga att göra det om det händer någonting.

00:27:27,000 --> 00:27:34,000
Och att vi då klarar av att göra det på ett sätt som inte skadar någon elev är ju oerhört viktigt.

00:27:34,000 --> 00:27:36,000
Och då är det utbildning återigen.

00:27:36,000 --> 00:27:39,000
Jag tänker också det här med informationen. Det finns ju så många olika delar.

00:27:39,000 --> 00:27:47,000
Men just i det här specifika fallet så kanske den kommunikationen man kallar tvåvägskommunikationen är så viktigt.

00:27:47,000 --> 00:27:52,000
Att man är två parter som dels får ta del men också får ge information mot varandra.

00:27:53,000 --> 00:27:58,000
Vi måste lyssna på föräldrarna. Och föräldrarna måste lyssna på oss.

00:27:58,000 --> 00:28:00,000
Professionen finns i skolan.

00:28:00,000 --> 00:28:04,000
Men däremot kunskapen om barnet det finns hos föräldrarna.

00:28:04,000 --> 00:28:06,000
Och vi måste mötas.

00:28:06,000 --> 00:28:13,000
Tycker du att man kan i tidigare stadium lägga in insatser från skolans sida?

00:28:13,000 --> 00:28:19,000
Exempelvis på barn som i förskolan behöver särskilda behov?

00:28:19,000 --> 00:28:22,000
Absolut. Vi ska jobba med tidiga insatser.

00:28:22,000 --> 00:28:28,000
Det handlar om förebyggande och främjande arbete vilket är vårt största uppdrag skulle jag säga.

00:28:28,000 --> 00:28:33,000
Men vi måste också ha verktyg att hantera när det inte har fungerat.

00:28:33,000 --> 00:28:36,000
När det inte har räckt med förebyggande och främjande arbete.

00:28:36,000 --> 00:28:44,000
Ett bra exempel på ett förebyggande och främjande arbete som vi har gjort i skolan i Carlex är just PAX på lågstadiet.

00:28:44,000 --> 00:28:46,000
Som fungerar oerhört bra.

00:28:47,000 --> 00:28:52,000
Och det vi behöver förbättra är egentligen övergången mellan årskurs 3 och 4.

00:28:52,000 --> 00:28:55,000
Där ser vi att vi kanske måste jobba på ett annat sätt.

00:28:55,000 --> 00:28:58,000
Kan du i korta drag beskriva PAX?

00:28:58,000 --> 00:29:08,000
PAX är ett sätt där läraren med signaler till barnen talar om till exempel med vilket röstläge ska vi prata nu.

00:29:08,000 --> 00:29:14,000
För det är ordning och reda och trygghet och studier innebär ju inte att det ska vara knäppt just i klassrummet alla gånger.

00:29:14,000 --> 00:29:23,000
Det här är ju ett system där eleverna framförallt är med och tar fram vilket beteende accepterar vi i det här klassrummet och vilket beteende gör vi inte.

00:29:23,000 --> 00:29:26,000
Man gör det alltså tillsammans både elever och pedagoger?

00:29:26,000 --> 00:29:32,000
Precis, det är gemensamt i klassrummet och det kan vara olika från klass till klass.

00:29:32,000 --> 00:29:40,000
Ja, skolchef Charlotte Sundqvist är alltså vår gäst här i Carlexpodden den här dagen.

00:29:40,000 --> 00:29:45,000
Hur kommer jul och nyår att se ut för dig?

00:29:45,000 --> 00:29:54,000
Jag kommer att fira jul i stugan förhoppningsvis med så många av mina nära och kära som möjligt.

00:29:54,000 --> 00:30:03,000
Jag har ju två egna barn och så har jag tre bonusbarn och några bonusbarnbarn så vi är en relativt stor familj.

00:30:03,000 --> 00:30:07,000
Vad längtar du mest efter på julbordet?

00:30:07,000 --> 00:30:11,000
Jag tror att det ändå är köttbullarna.

00:30:11,000 --> 00:30:13,000
Är det egentillverkat?

00:30:13,000 --> 00:30:14,000
Självklart.

00:30:14,000 --> 00:30:15,000
Har du något hemligt recept?

00:30:15,000 --> 00:30:17,000
Jajamän, jag kan dela med mig.

00:30:17,000 --> 00:30:18,000
Få höra.

00:30:18,000 --> 00:30:29,000
Men en påse fransk löksoppa som man inte gör soppa av utan pulvret häller du i en bunke och så blandar du ut det med 800 gram köttfärs och så rullar man köttbullar.

00:30:30,000 --> 00:30:35,000
Jag är glutenallergisk så det får inte vara gluten i köttbullarna och de blir så fantastiskt goda.

00:30:35,000 --> 00:30:38,000
Och så kan man krydda på med lite vitpeppar också.

00:30:38,000 --> 00:30:42,000
Oj, det var ett helt nytt recept för mig faktiskt.

00:30:42,000 --> 00:30:43,000
När kom du på det?

00:30:43,000 --> 00:30:48,000
Det är min mamma. Jag har fått det av min mamma som tyvärr inte är i livet längre.

00:30:48,000 --> 00:30:52,000
Hon gjorde alltid så och mammas köttbullar är ju alltid godast.

00:30:52,000 --> 00:30:57,000
Har du något fler kunskap inom maten som du gärna kan dela med dig av?

00:30:57,000 --> 00:31:02,000
Nej, men jag fastnade ju för sous vide här för några år sedan.

00:31:02,000 --> 00:31:04,000
Och sous vide är ju det mesta.

00:31:04,000 --> 00:31:07,000
Sen köpte min man en sån här airfryer.

00:31:07,000 --> 00:31:09,000
Den är jag inte riktigt kompis med än.

00:31:09,000 --> 00:31:11,000
Men jag jobbar på det.

00:31:11,000 --> 00:31:14,000
Jag vet också att du gillar djur väldigt mycket.

00:31:14,000 --> 00:31:16,000
Vi har varit inne på ditt hästintresse.

00:31:16,000 --> 00:31:20,000
Hundar ligger det varmt om hjärtat och du tar gärna hand om andras hundar.

00:31:20,000 --> 00:31:22,000
Exempelvis harikalix.

00:31:22,000 --> 00:31:27,000
Ja, jag är så lyckligt lottad att jag har några personer som behöver resa ibland.

00:31:27,000 --> 00:31:31,000
Och då tar vi hand om hundarna deras.

00:31:31,000 --> 00:31:35,000
Går gärna ut och går i sällskap av en hund.

00:31:35,000 --> 00:31:46,000
Vår senaste hund, en golden retriever som hette Eddie, var vi tvungna att ta bort på grund av ålderdom 2019.

00:31:46,000 --> 00:31:50,000
Jag har funderat på om jag ska skaffa en ny hund.

00:31:50,000 --> 00:31:55,000
Men det jobbigaste med att ha hundar var att lämna dem ensam på morgonen.

00:31:55,000 --> 00:31:57,000
När de står vid dörren och är jätteledsna.

00:31:57,000 --> 00:32:00,000
De förstår att man ska gå därifrån.

00:32:00,000 --> 00:32:03,000
Då tycker jag att det är så perfekt när jag får ta hand om andras hundar.

00:32:03,000 --> 00:32:08,000
Samtidigt hjälpa dem och samtidigt få njuta av sällskapet av just hundar.

00:32:08,000 --> 00:32:12,000
Är du en känslomänniska med tanke på det du beskriver?

00:32:12,000 --> 00:32:16,000
Ja, jag är en känslomänniska.

00:32:16,000 --> 00:32:18,000
Absolut är jag det.

00:32:18,000 --> 00:32:21,000
Jag har lätt i tårar och lätt i skratt.

00:32:21,000 --> 00:32:25,000
Då kom ju osökt frågan, på vilket sätt har du bearbetat det under hösten?

00:32:25,000 --> 00:32:28,000
Med tanke på att det har varit de här olika incidenterna.

00:32:28,000 --> 00:32:34,000
Utåt sett så ser du ju väldigt professionell och ibland kan tyckas att du är lite hårdhudad.

00:32:34,000 --> 00:32:37,000
Men hur är det innest inne?

00:32:37,000 --> 00:32:44,000
Ja, under hösten har jag tillbringat helgerna i sängen och tittat på serier.

00:32:44,000 --> 00:32:50,000
För att försöka kunna tänka på någonting annat än det som för sig går i sociala medier.

00:32:50,000 --> 00:32:55,000
Den här hösten har ju såklart varit fruktansvärt jobbig.

00:32:55,000 --> 00:33:02,000
Men det är ju inte första gången det händer någonting jobbigt i mitt liv som jag har varit tvungen att hantera.

00:33:02,000 --> 00:33:08,000
Jag har varit med om att leva i ett destruktivt förhållande.

00:33:08,000 --> 00:33:11,000
Jag blev grovt misshandlad under ett antal år.

00:33:11,000 --> 00:33:19,000
Jag har varit tvungen att bearbeta det tillsammans med mina nära och kära.

00:33:19,000 --> 00:33:26,000
Det var ju en tung tid då. Nu är det så många år sedan att jag har kommit över det.

00:33:26,000 --> 00:33:32,000
Jag har väl haft funderingar ibland på att prata med kvinnorsjuren om jag kan på något sätt hjälpa till där.

00:33:32,000 --> 00:33:36,000
Men min man säger nej, det får du inte för då vet han att jag fastnar där.

00:33:36,000 --> 00:33:45,000
Jag äts upp och vill finnas för alla kvinnor som just nu är i den situationen där jag har befunnit mig en gång i tiden.

00:33:45,000 --> 00:33:50,000
Men det var, Charlotte, väldigt tufft för dig?

00:33:50,000 --> 00:33:58,000
Det var fruktansvärt tufft och i och med att det var barn inblandade så var det hemskt.

00:34:01,000 --> 00:34:02,000
Var du rädd någon gång?

00:34:02,000 --> 00:34:06,000
Jag var rädd för att mista livet flera gånger.

00:34:08,000 --> 00:34:21,000
Det här är något som finns dokumenterat i en förundersökning som jag ibland tar fram och läser för att påminna mig själv om vad jag har varit med om.

00:34:21,000 --> 00:34:27,000
När du läser det som står där och förstår att det är om dig som det handlar om?

00:34:27,000 --> 00:34:36,000
Det är otroligt fruktansvärt och jag pratar med mina barn om det och jag pratar med vänner om det.

00:34:36,000 --> 00:34:47,000
Egentligen så har jag pratat utom det och tycker att det är för min egen del ingenting jag går och tänker på dagligdags i dag men det är overkligt.

00:34:47,000 --> 00:34:53,000
Men det är ändå så att du gärna skulle hjälpa andra som hamnar i den situationen?

00:34:53,000 --> 00:34:57,000
Det skulle jag absolut göra och kan jag hjälpa så gör jag det.

00:35:01,000 --> 00:35:12,000
Du väljer Charlotte att berätta det här för att du vill hjälpa andra som är i samma situation för det är ett tufft klimat som vi lever i idag.

00:35:12,000 --> 00:35:20,000
Det är det, det är jättetufft och jag vet hur fruktansvärt det är att leva i ett destruktivt förhållande.

00:35:21,000 --> 00:35:33,000
Samtidigt så har ju omvärlden och allmänheten som inte har varit med om en sån här händelse svårt att förstå varför man stannar i ett sådant förhållande.

00:35:33,000 --> 00:35:43,000
Därför så det händer att människor ringer mig och är förtvivlade över att deras anhöriga stannar kvar i ett våldsamt förhållande

00:35:43,000 --> 00:35:47,000
och vill att jag ska försöka på något sätt prata med dem.

00:35:47,000 --> 00:35:52,000
Men det här är fruktansvärt svårt att hantera.

00:35:52,000 --> 00:35:55,000
Hur länge pågick det här för din del?

00:35:57,000 --> 00:36:07,000
Jag stannade i tre år innan jag kom därifrån och mina kompisar och min familj var ju förtvivlade.

00:36:07,000 --> 00:36:12,000
Det tog ju några år innan jag berättade för dem vad jag var med om.

00:36:12,000 --> 00:36:16,000
Det sista jag flyttade från det här förhållandet tre gånger.

00:36:16,000 --> 00:36:25,000
Tredje och sista gången så sa min bästa kompis att om du flyttar tillbaka en gång till så kommer jag att säga upp bekantskapen med dig

00:36:25,000 --> 00:36:27,000
för jag orkar inte vara med om det här.

00:36:27,000 --> 00:36:32,000
Det är ju sån press på anhöriga, man är orolig, vad händer nu?

00:36:32,000 --> 00:36:42,000
Vi läser ju dagligen i tidningar om kvinnor som blir ihjälslagna av sina respektive och det är så fruktansvärt.

00:36:42,000 --> 00:36:51,000
Vad skulle du vilja säga till dem som just nu lyssnar och är eller har varit utsatta för samma sak?

00:36:51,000 --> 00:36:53,000
Prata, prata med någon.

00:36:53,000 --> 00:36:59,000
Jag pratade på den tiden mycket med mansjoren som då fanns i Luleå.

00:36:59,000 --> 00:37:05,000
Och mansjoren sa åt mig att packa väskan och åk så fort du kan, det går inte över.

00:37:05,000 --> 00:37:07,000
Och det gör det inte.

00:37:07,000 --> 00:37:12,000
Det är helt och hållet min syn på så det kommer aldrig gå över.

00:37:12,000 --> 00:37:19,000
Men jag tänker att det kanske är lätt för en utomstånd att säga att man ska åka.

00:37:19,000 --> 00:37:24,000
Men att vara mitt inne i det kanske inte är så lätt att bara åka.

00:37:24,000 --> 00:37:34,000
Nej men det är ju inte det, det finns ju flera sidor av myntet och den person man lever med har ju också en bra sida eller flera bra sidor.

00:37:34,000 --> 00:37:38,000
Så det är därför det är så oerhört svårt.

00:37:38,000 --> 00:37:42,000
Och det är därför man också ger det så många chanser.

00:37:42,000 --> 00:37:44,000
Det här är ju regel någonting.

00:37:44,000 --> 00:37:51,000
Innan slagen kommer så har det ju föregåtts av psykisk misshandel.

00:37:51,000 --> 00:37:54,000
Man har blivit tillintetgjord egentligen.

00:37:54,000 --> 00:37:58,000
Tappat all självkänsla, allt självförtroende.

00:37:58,000 --> 00:38:01,000
Och det är då slagen kommer.

00:38:01,000 --> 00:38:05,000
Och då tror man till slut att jag är inte värd någonting.

00:38:05,000 --> 00:38:09,000
Jag förtjänar det här.

00:38:09,000 --> 00:38:11,000
Hur känns det att prata om det här?

00:38:11,000 --> 00:38:15,000
Nej men idag, det är ju så många år sedan.

00:38:15,000 --> 00:38:19,000
Jag lever i ett sunt förhållande idag.

00:38:19,000 --> 00:38:23,000
Och har gjort det under de senaste 25 åren.

00:38:23,000 --> 00:38:26,000
Så det gör mig inte.

00:38:26,000 --> 00:38:32,000
Om jag kan prata om det för att hjälpa andra kvinnor i samma situation så gör jag gärna det.

00:38:34,000 --> 00:38:37,000
Om vi då tittar till framtidens skola här i Carlix.

00:38:37,000 --> 00:38:41,000
Du har nämnt ett flertal tillfällen här att vi har en fantastisk skola.

00:38:41,000 --> 00:38:45,000
Det visar också en hel del statistik som har kommit under året.

00:38:45,000 --> 00:38:47,000
Vad är framtidens skola?

00:38:47,000 --> 00:38:51,000
Du som skolchef har möjligheten att påverka den framtida skolan i Carlix.

00:38:53,000 --> 00:38:55,000
Framtidens skola.

00:38:55,000 --> 00:38:58,000
Är det ett önskeläge du vill ha eller vill du ha fakta?

00:38:58,000 --> 00:39:00,000
Nej men en realistisk bild.

00:39:00,000 --> 00:39:05,000
Nej men jag hoppas ju att fler vill bli lärare.

00:39:05,000 --> 00:39:12,000
Och det är ju en otrolig diskussion i Sverige idag kring det här med trygghet och studierå.

00:39:12,000 --> 00:39:19,000
Och regeringen har ju tillsatt en utredare som heter Heppe Hilmarsdottir.

00:39:19,000 --> 00:39:26,000
Att utreda hur ska vi få och stärka tryggheten och studierån i svensk skola idag.

00:39:26,000 --> 00:39:32,000
Och då handlar det inte bara om utåtagerande elever eller barn med funktionshinder.

00:39:32,000 --> 00:39:37,000
Absolut inte. Det här är tvärtom i allra högsta grad för deras skull.

00:39:37,000 --> 00:39:40,000
Vi måste få trygghet och studierå för alla elever.

00:39:40,000 --> 00:39:46,000
När vi har fått det, då har vi grunden för att kunna utveckla undervisningen

00:39:46,000 --> 00:39:51,000
och få alla barn och elever att nå så långt som möjligt mot målen som det bara går.

00:39:51,000 --> 00:39:56,000
Det fanns en vision, eller det finns en vision, Carlix, Sveriges bästa skola.

00:39:57,000 --> 00:40:03,000
Det finns det. Och jag tycker ju att vi har en jättebra skola.

00:40:03,000 --> 00:40:09,000
Som jag sa tidigare, när man går in i klassrummet och får se undervisningen så blir man varm i hjärtat.

00:40:09,000 --> 00:40:14,000
En bra skola behöver ju inte betyda att man ligger som nummer ett på rankingarna.

00:40:14,000 --> 00:40:20,000
Utan en bra skola är ju en skola för alla. Det tycker jag är en bra skola.

00:40:20,000 --> 00:40:27,000
Det här misslyckade försöket i höst var ju ett sätt att få en skola för alla.

00:40:27,000 --> 00:40:30,000
Och det måste vi fortsätta jobba för.

00:40:30,000 --> 00:40:35,000
När du säger misslyckade försöket, då känner du att det inte blev riktigt rätt?

00:40:35,000 --> 00:40:41,000
Nej, det blev inte alls rätt. Absolut inte. Det skulle jag ju aldrig kunna påstå.

00:40:41,000 --> 00:40:45,000
Är du till och med glad att föräldrarna uppmärksammar det här?

00:40:46,000 --> 00:40:50,000
Jag önskar väl att vi hade kunnat prata om det på ett annat sätt.

00:40:50,000 --> 00:40:53,000
Än i sociala medier och i media överhuvudtaget.

00:40:53,000 --> 00:40:57,000
Jag tror att det hade varit mer konstruktivt att göra på det sättet.

00:40:57,000 --> 00:41:02,000
Vi hade kanske också kunnat komma fram till ett gemensamt sätt att hantera det här.

00:41:02,000 --> 00:41:05,000
Den här utmaningen som ändå finns.

00:41:05,000 --> 00:41:11,000
En annan del i den skolverksamhet som finns i Sverige är att vi har friskola.

00:41:11,000 --> 00:41:14,000
Hur ser du på ett samarbete med friskola?

00:41:14,000 --> 00:41:18,000
Det är ju kommunens barn som går i friskolan.

00:41:18,000 --> 00:41:21,000
Jag blir glad om de har en bra verksamhet.

00:41:21,000 --> 00:41:29,000
Nu är det ju inte vi tillsynsmyndighet för friskolan, utan bara för fria förskolor.

00:41:29,000 --> 00:41:33,000
Men sett utåt det jag vet så tror jag att de har en bra verksamhet.

00:41:33,000 --> 00:41:38,000
Ser du det som ett komplement och inte en konkurrent?

00:41:38,000 --> 00:41:40,000
Jag tycker att det är ett komplement.

00:41:40,000 --> 00:41:44,000
Vi har en högstadieskola i Karlriks kommunal.

00:41:44,000 --> 00:41:49,000
Hade inte friskolan funnits så hade det inte funnits alternativ för högstadieeleverna.

00:41:49,000 --> 00:41:51,000
Det tycker jag är bra.

00:41:51,000 --> 00:41:56,000
Charlotte Sundqvist, alltså veckans gäst här i Karlrikspodden. Tack för att du kom hit.

00:41:56,000 --> 00:41:57,000
Tack, tack.

People on this episode