Kalixpodden

Hur hanterar socialförvaltningen en kris?

September 28, 2022 Kalix kommun Season 6 Episode 3
Kalixpodden
Hur hanterar socialförvaltningen en kris?
Show Notes Transcript

I krisberedskapsveckans tredje Kalixpodd får vi höra socialchef Anna-Lena Andersson berätta om hur socialförvaltningens krisberedskap ser ut.

Detta är den tredje av fyra bonuspoddar som Kalix kommun sänder under Krisberedskapsveckan. Veckan genomförs alltid vecka 39 – vilket i år är den 26 september till den 2 oktober.

Gäst:
Anna-Lena Andersson, socialchef vid Kalix kommun.
Programledare: Reine Sundqvist, informationsansvarig, Kalix kommun.

[Automatiskt transkribering, 2024–01–11]

00:00:00,000 --> 00:00:09,000
Ja, denna vecka så är det krisberedskapsveckan och vi har ju en del poddar kring den verksamhet som finns här i Kalix kommun och hur beredskapen ser ut.

00:00:09,000 --> 00:00:15,000
Nu är det dags för socialförvaltningen. Chef där är Anna-Lena Andersson. Välkommen till Kalixpodden.

00:00:15,000 --> 00:00:17,000
Tackar så mycket.

00:00:17,000 --> 00:00:25,000
Ja, hur förberedda är socialförvaltningen när det handlar om krisarbete?

00:00:25,000 --> 00:00:36,000
Vi är väl förberedd i socialförvaltningen. Vi har ju haft flera kriser och vi har tränat och vi har övat.

00:00:36,000 --> 00:00:46,000
Vi har en krisberedskapsplan som vi tog fram för flera år sedan. Så vi är väl förberedd för en kris.

00:00:47,000 --> 00:00:54,000
Jag tänker så här, Anna-Lena. Socialförvaltningen är ju en väldigt komplex förvaltning med oerhört många medarbetare.

00:00:54,000 --> 00:01:03,000
Ni har väldigt många områden som ni jobbar med går att förbereda sig på alla typer av kriser. För en kris kan ju ta sig olika.

00:01:03,000 --> 00:01:12,000
Ja, alltså förbereda. Vi har ju gjort kontinuitetsplaner överallt, men sen kan man ju inte i minsta detalj veta åtgärderna.

00:01:13,000 --> 00:01:26,000
Men själva strukturen att finnas i beredskap, finnas till, hålla igång vid en kris och så får man ta problemen som de kommer och lösa dem.

00:01:26,000 --> 00:01:38,000
Den strukturen finns och den är väl etablerad och vi i högsta ledningen är helt införstådd i vad som krävs vid en kris.

00:01:38,000 --> 00:01:43,000
Hur är er krisorganisation uppbyggd?

00:01:43,000 --> 00:01:51,000
Den är uppbyggd så att vi har en som är högst ansvarig och sammankallande och det är jag.

00:01:51,000 --> 00:02:05,000
Men jag sitter ju i den övergripande ledningen så då är organisationen så att jag har en biträdande socialchef som går in och tar vid och leder och fördelar arbetet i krisen.

00:02:05,000 --> 00:02:10,000
Så vi har en struktur för det.

00:02:10,000 --> 00:02:15,000
Hur snabbt kan ni igångsätta er krisledningsstab?

00:02:15,000 --> 00:02:19,000
Den kan vi med omedelbar verkan sätta igång.

00:02:19,000 --> 00:02:31,000
Så det innebär att om det skulle ske någonting i eftermiddag så skulle organisationen och krishanteringen dra igång i princip i anslutning till krisen?

00:02:31,000 --> 00:02:37,000
Ja den drar ju igång omedelbart och vi får en signal över att något står rätt till.

00:02:37,000 --> 00:02:42,000
Sen vet vi ju alla att bilden, vad som har hänt inte finns omedelbart.

00:02:42,000 --> 00:02:48,000
Men så fort vi förstår att det är en kris så kan vi dra igång absolut.

00:02:48,000 --> 00:02:51,000
Så analysarbetet startar per omgående.

00:02:51,000 --> 00:02:56,000
Kan ni ge något exempel där ni har fått hantera en kris i er organisation?

00:02:56,000 --> 00:03:02,000
Ja vi har ju haft flera kriser. Pandemin var ju mer en långdragen kris.

00:03:02,000 --> 00:03:08,000
IT-attacken var ju uppenbar och sen hade vi ju en brand rätt nyligt.

00:03:08,000 --> 00:03:10,000
Så de är ju av olika karaktärer.

00:03:10,000 --> 00:03:17,000
Men i IT-attacken fick vi ju en signal halv åtta eller jag fick en signal halv åtta att det stod något.

00:03:17,000 --> 00:03:21,000
Något var vajsing med våra IT-system.

00:03:22,000 --> 00:03:27,000
Bara en halvtimme senare när jobbet startade kontaktade kommundirektören.

00:03:27,000 --> 00:03:30,000
Och sen påbörjade vi arbetet.

00:03:30,000 --> 00:03:35,000
Och det var ju några timmar senare vi blev vars om att det var ett allvarligt läge.

00:03:35,000 --> 00:03:42,000
Och per omgående övergick vi ju till en typ av det vi då hade arbetsnär, analog planering.

00:03:42,000 --> 00:03:44,000
Så det gick väldigt snabbt.

00:03:44,000 --> 00:03:50,000
Med en sån händelse, en sån extrem händelse, vad är det första man gör då i en kris?

00:03:50,000 --> 00:03:55,000
Ja, alltså vi måste ju per omgående få en lägesrapport från fältet.

00:03:55,000 --> 00:04:00,000
Hur går det? Vad har hänt? Hur ser det ut?

00:04:00,000 --> 00:04:08,000
Och sen måste vi ju snabbt börja ställa om till att patienter, brukare och klienter får den hjälpen de ska ha.

00:04:08,000 --> 00:04:17,000
Så det är, och vi har tränat, vi har planer, vi har adresserat frågan i flera år innan det här hände.

00:04:17,000 --> 00:04:20,000
Vi började att ge dig ett arbete 2018.

00:04:20,000 --> 00:04:27,000
Och det är det allra viktigaste, för man kan inte komma på det här på morgon då det väl inträffar.

00:04:27,000 --> 00:04:33,000
Men om vi går tillbaka till den 16 december 2021 när den här it-kraschen inträffade.

00:04:33,000 --> 00:04:37,000
Jag menar, du som många andra har ju mycket material i datorerna.

00:04:37,000 --> 00:04:40,000
Dina kolleger har det här digitalt.

00:04:40,000 --> 00:04:46,000
Här skulle ni ställa om från en halvtimme till en annan halvtimme att göra det analogt.

00:04:46,000 --> 00:04:48,000
Mm, det stämmer.

00:04:48,000 --> 00:04:54,000
Och det bygger ju på att vi har i kontinuitetsplanerna en viss backup.

00:04:54,000 --> 00:05:04,000
Och att vi har erfaren personal som har jobbat på den tiden då vi inte hade datorisera oss.

00:05:04,000 --> 00:05:10,000
Så då blir ju steget inte så dramatiskt stort, även om det är dramatiskt.

00:05:10,000 --> 00:05:14,000
Så vi vet att det fungerar. Jag vet att det fungerar.

00:05:14,000 --> 00:05:17,000
Jag har ju jobbat själv operativt på den tiden.

00:05:17,000 --> 00:05:22,000
Så det ger väl en viss trygghet också i organisationen.

00:05:22,000 --> 00:05:27,000
Att man har medarbetare som har varit med om sådana arbetssätt.

00:05:27,000 --> 00:05:34,000
Vad var det svåraste just när det handlar om den krisen för er del i socialförvaltningen?

00:05:34,000 --> 00:05:38,000
Ja, det är svårt att säga vad som var så svårast.

00:05:38,000 --> 00:05:42,000
Det var ju många, många utmaningar på olika sätt.

00:05:42,000 --> 00:05:45,000
Och jag tyckte alla hade en tydlig målbild.

00:05:45,000 --> 00:05:50,000
Så vi bidrog ju varenda kotte till att lösa det här.

00:05:50,000 --> 00:05:53,000
Så det var generellt svårt.

00:05:53,000 --> 00:05:56,000
Men det svåraste...

00:05:56,000 --> 00:05:59,000
Tänk er så här, Anna-Lena. Det var ju en långdragen kris.

00:05:59,000 --> 00:06:01,000
Ja, den var det ju.

00:06:01,000 --> 00:06:03,000
Det var det väldigt länge.

00:06:03,000 --> 00:06:08,000
Ja, i förhållandevis till vad man ska önska en sån här svår grej.

00:06:08,000 --> 00:06:13,000
Och det är klart att hålla i och hålla ut, men...

00:06:13,000 --> 00:06:18,000
Ja, jag tyckte ändå att vi visste att det här blir svårt, men vi ska lösa det.

00:06:18,000 --> 00:06:24,000
Det fanns inget annat sätt att ta sig an den här enorma utmaningen.

00:06:24,000 --> 00:06:32,000
För det skedde ju en tid samtidigt som pandemin, åtminstone här i Kalix, var rätt allvarlig.

00:06:32,000 --> 00:06:37,000
Jo, det var ju som dubbla av det där, så det känns väl att man...

00:06:37,000 --> 00:06:43,000
Kanske hoppas man har gjort bort det på listan, att vara i dubbla utmaningar.

00:06:43,000 --> 00:06:48,000
Men helt ärligt, hur tufft var det i den situation ni var, så här med lite perspektiv?

00:06:48,000 --> 00:06:54,000
Ja, men jag vill säga att det var... Det är svårt att beskriva, liksom.

00:06:54,000 --> 00:07:00,000
Det var bara att... Nu gör vi det här, och så jobbar vi på.

00:07:00,000 --> 00:07:05,000
Jag satt ju hemma i godanro på morgonen och hade sett fram emot julledighet.

00:07:05,000 --> 00:07:10,000
Det är ju så, en kris kommer ju inte när man önskar, utan när man minst anar.

00:07:10,000 --> 00:07:14,000
Och det vill jag väl säga till alla som jobbar i den här branschen,

00:07:14,000 --> 00:07:17,000
att det kommer alltid helt oläget när man minst anar.

00:07:17,000 --> 00:07:21,000
De är extremt kortvarsel, så det är bara att förbereda.

00:07:21,000 --> 00:07:26,000
Jag tänkte, i din roll... Du är ytterst ansvarig för hela verksamheten.

00:07:26,000 --> 00:07:30,000
Går man där in i någon typ av bubbla för att lösa situationen,

00:07:30,000 --> 00:07:35,000
och allt annat som händer och sker, ja, det får komma lite senare.

00:07:35,000 --> 00:07:37,000
Hur tänker du?

00:07:37,000 --> 00:07:42,000
Man kan som inte vara i någon bubbla, utan det som handlar om är ju...

00:07:42,000 --> 00:07:46,000
Alltså brukarna, de ska ju vara i bubblans mitt hela tiden.

00:07:46,000 --> 00:07:52,000
Så det är det som är det allra viktigaste att fokusera på, så att säga.

00:07:52,000 --> 00:07:56,000
Och det gör vi ju i vardagen, men då har vi liksom...

00:07:56,000 --> 00:08:00,000
Det blir på något helt annat sätt i den dagliga driften.

00:08:00,000 --> 00:08:05,000
Så det är brukarbubblan som man måste vara i.

00:08:05,000 --> 00:08:09,000
Men jag tänker ändå, som i din roll...

00:08:09,000 --> 00:08:13,000
Stundtals kan det vara tufft, tänkte jag, i en sån här situation.

00:08:13,000 --> 00:08:16,000
Ja, men alltså, jag tänker ju inte så på ett sätt,

00:08:16,000 --> 00:08:20,000
för jag har ju så otroligt många andra medarbetare.

00:08:20,000 --> 00:08:26,000
Det är det som gör att det här går att lösa.

00:08:26,000 --> 00:08:29,000
Så jag är ju en del av helheten.

00:08:29,000 --> 00:08:32,000
Det här är väl ett bevis också, som du sa, Anna-Lena.

00:08:32,000 --> 00:08:36,000
Det har ju varit en rad av olika kriser här inom Karliks kommun.

00:08:36,000 --> 00:08:41,000
Inte minst då inom socialförvaltningen, det vill säga att det har hänt händelsesaker.

00:08:41,000 --> 00:08:48,000
Att kommunen, ni, är ändå förberedda på det som eventuellt kan hända.

00:08:48,000 --> 00:08:51,000
Jo, det vill jag säga är nyckeln.

00:08:51,000 --> 00:08:54,000
Att vi i socialförvaltningen är förberedda,

00:08:54,000 --> 00:09:00,000
men så också har ju pågått ett arbete övergripande i kommunen,

00:09:00,000 --> 00:09:04,000
som gör att den röda tråden finns.

00:09:04,000 --> 00:09:09,000
Ja, Anna-Lena Andersson alltså är chef för socialförvaltningen här i Karliks kommun.

00:09:09,000 --> 00:09:15,000
Till slut, Anna-Lena, har ni lärt er någonting av allt det som har hänt och skett de senaste åren?

00:09:15,000 --> 00:09:20,000
Jag tänker att man lär sig varje dag, men det här har ju varit en riktigt hård väg att lära sig.

00:09:20,000 --> 00:09:25,000
Men det som kommer ut av det här är ju att vi fixar det.

00:09:25,000 --> 00:09:28,000
Och man gör det bara tillsammans.

00:09:28,000 --> 00:09:32,000
Det har jag lärt mig väldigt mycket.

00:09:32,000 --> 00:09:34,000
Tack så mycket för att du kom hit.

00:09:34,000 --> 00:09:36,000
Tack!

00:00:00,000 --> 00:00:09,000
Ja, denna vecka så är det krisberedskapsveckan och vi har ju en del poddar kring den verksamhet som finns här i Kalix kommun och hur beredskapen ser ut.

00:00:09,000 --> 00:00:15,000
Nu är det dags för socialförvaltningen. Chef där är Anna-Lena Andersson. Välkommen till Kalixpodden.

00:00:15,000 --> 00:00:17,000
Tackar så mycket.

00:00:17,000 --> 00:00:25,000
Ja, hur förberedda är socialförvaltningen när det handlar om krisarbete?

00:00:25,000 --> 00:00:36,000
Vi är väl förberedd i socialförvaltningen. Vi har ju haft flera kriser och vi har tränat och vi har övat.

00:00:36,000 --> 00:00:46,000
Vi har en krisberedskapsplan som vi tog fram för flera år sedan. Så vi är väl förberedd för en kris.

00:00:47,000 --> 00:00:54,000
Jag tänker så här, Anna-Lena. Socialförvaltningen är ju en väldigt komplex förvaltning med oerhört många medarbetare.

00:00:54,000 --> 00:01:03,000
Ni har väldigt många områden som ni jobbar med går att förbereda sig på alla typer av kriser. För en kris kan ju ta sig olika.

00:01:03,000 --> 00:01:12,000
Ja, alltså förbereda. Vi har ju gjort kontinuitetsplaner överallt, men sen kan man ju inte i minsta detalj veta åtgärderna.

00:01:13,000 --> 00:01:26,000
Men själva strukturen att finnas i beredskap, finnas till, hålla igång vid en kris och så får man ta problemen som de kommer och lösa dem.

00:01:26,000 --> 00:01:38,000
Den strukturen finns och den är väl etablerad och vi i högsta ledningen är helt införstådd i vad som krävs vid en kris.

00:01:38,000 --> 00:01:43,000
Hur är er krisorganisation uppbyggd?

00:01:43,000 --> 00:01:51,000
Den är uppbyggd så att vi har en som är högst ansvarig och sammankallande och det är jag.

00:01:51,000 --> 00:02:05,000
Men jag sitter ju i den övergripande ledningen så då är organisationen så att jag har en biträdande socialchef som går in och tar vid och leder och fördelar arbetet i krisen.

00:02:05,000 --> 00:02:10,000
Så vi har en struktur för det.

00:02:10,000 --> 00:02:15,000
Hur snabbt kan ni igångsätta er krisledningsstab?

00:02:15,000 --> 00:02:19,000
Den kan vi med omedelbar verkan sätta igång.

00:02:19,000 --> 00:02:31,000
Så det innebär att om det skulle ske någonting i eftermiddag så skulle organisationen och krishanteringen dra igång i princip i anslutning till krisen?

00:02:31,000 --> 00:02:37,000
Ja den drar ju igång omedelbart och vi får en signal över att något står rätt till.

00:02:37,000 --> 00:02:42,000
Sen vet vi ju alla att bilden, vad som har hänt inte finns omedelbart.

00:02:42,000 --> 00:02:48,000
Men så fort vi förstår att det är en kris så kan vi dra igång absolut.

00:02:48,000 --> 00:02:51,000
Så analysarbetet startar per omgående.

00:02:51,000 --> 00:02:56,000
Kan ni ge något exempel där ni har fått hantera en kris i er organisation?

00:02:56,000 --> 00:03:02,000
Ja vi har ju haft flera kriser. Pandemin var ju mer en långdragen kris.

00:03:02,000 --> 00:03:08,000
IT-attacken var ju uppenbar och sen hade vi ju en brand rätt nyligt.

00:03:08,000 --> 00:03:10,000
Så de är ju av olika karaktärer.

00:03:10,000 --> 00:03:17,000
Men i IT-attacken fick vi ju en signal halv åtta eller jag fick en signal halv åtta att det stod något.

00:03:17,000 --> 00:03:21,000
Något var vajsing med våra IT-system.

00:03:22,000 --> 00:03:27,000
Bara en halvtimme senare när jobbet startade kontaktade kommundirektören.

00:03:27,000 --> 00:03:30,000
Och sen påbörjade vi arbetet.

00:03:30,000 --> 00:03:35,000
Och det var ju några timmar senare vi blev vars om att det var ett allvarligt läge.

00:03:35,000 --> 00:03:42,000
Och per omgående övergick vi ju till en typ av det vi då hade arbetsnär, analog planering.

00:03:42,000 --> 00:03:44,000
Så det gick väldigt snabbt.

00:03:44,000 --> 00:03:50,000
Med en sån händelse, en sån extrem händelse, vad är det första man gör då i en kris?

00:03:50,000 --> 00:03:55,000
Ja, alltså vi måste ju per omgående få en lägesrapport från fältet.

00:03:55,000 --> 00:04:00,000
Hur går det? Vad har hänt? Hur ser det ut?

00:04:00,000 --> 00:04:08,000
Och sen måste vi ju snabbt börja ställa om till att patienter, brukare och klienter får den hjälpen de ska ha.

00:04:08,000 --> 00:04:17,000
Så det är, och vi har tränat, vi har planer, vi har adresserat frågan i flera år innan det här hände.

00:04:17,000 --> 00:04:20,000
Vi började att ge dig ett arbete 2018.

00:04:20,000 --> 00:04:27,000
Och det är det allra viktigaste, för man kan inte komma på det här på morgon då det väl inträffar.

00:04:27,000 --> 00:04:33,000
Men om vi går tillbaka till den 16 december 2021 när den här it-kraschen inträffade.

00:04:33,000 --> 00:04:37,000
Jag menar, du som många andra har ju mycket material i datorerna.

00:04:37,000 --> 00:04:40,000
Dina kolleger har det här digitalt.

00:04:40,000 --> 00:04:46,000
Här skulle ni ställa om från en halvtimme till en annan halvtimme att göra det analogt.

00:04:46,000 --> 00:04:48,000
Mm, det stämmer.

00:04:48,000 --> 00:04:54,000
Och det bygger ju på att vi har i kontinuitetsplanerna en viss backup.

00:04:54,000 --> 00:05:04,000
Och att vi har erfaren personal som har jobbat på den tiden då vi inte hade datorisera oss.

00:05:04,000 --> 00:05:10,000
Så då blir ju steget inte så dramatiskt stort, även om det är dramatiskt.

00:05:10,000 --> 00:05:14,000
Så vi vet att det fungerar. Jag vet att det fungerar.

00:05:14,000 --> 00:05:17,000
Jag har ju jobbat själv operativt på den tiden.

00:05:17,000 --> 00:05:22,000
Så det ger väl en viss trygghet också i organisationen.

00:05:22,000 --> 00:05:27,000
Att man har medarbetare som har varit med om sådana arbetssätt.

00:05:27,000 --> 00:05:34,000
Vad var det svåraste just när det handlar om den krisen för er del i socialförvaltningen?

00:05:34,000 --> 00:05:38,000
Ja, det är svårt att säga vad som var så svårast.

00:05:38,000 --> 00:05:42,000
Det var ju många, många utmaningar på olika sätt.

00:05:42,000 --> 00:05:45,000
Och jag tyckte alla hade en tydlig målbild.

00:05:45,000 --> 00:05:50,000
Så vi bidrog ju varenda kotte till att lösa det här.

00:05:50,000 --> 00:05:53,000
Så det var generellt svårt.

00:05:53,000 --> 00:05:56,000
Men det svåraste...

00:05:56,000 --> 00:05:59,000
Tänk er så här, Anna-Lena. Det var ju en långdragen kris.

00:05:59,000 --> 00:06:01,000
Ja, den var det ju.

00:06:01,000 --> 00:06:03,000
Det var det väldigt länge.

00:06:03,000 --> 00:06:08,000
Ja, i förhållandevis till vad man ska önska en sån här svår grej.

00:06:08,000 --> 00:06:13,000
Och det är klart att hålla i och hålla ut, men...

00:06:13,000 --> 00:06:18,000
Ja, jag tyckte ändå att vi visste att det här blir svårt, men vi ska lösa det.

00:06:18,000 --> 00:06:24,000
Det fanns inget annat sätt att ta sig an den här enorma utmaningen.

00:06:24,000 --> 00:06:32,000
För det skedde ju en tid samtidigt som pandemin, åtminstone här i Kalix, var rätt allvarlig.

00:06:32,000 --> 00:06:37,000
Jo, det var ju som dubbla av det där, så det känns väl att man...

00:06:37,000 --> 00:06:43,000
Kanske hoppas man har gjort bort det på listan, att vara i dubbla utmaningar.

00:06:43,000 --> 00:06:48,000
Men helt ärligt, hur tufft var det i den situation ni var, så här med lite perspektiv?

00:06:48,000 --> 00:06:54,000
Ja, men jag vill säga att det var... Det är svårt att beskriva, liksom.

00:06:54,000 --> 00:07:00,000
Det var bara att... Nu gör vi det här, och så jobbar vi på.

00:07:00,000 --> 00:07:05,000
Jag satt ju hemma i godanro på morgonen och hade sett fram emot julledighet.

00:07:05,000 --> 00:07:10,000
Det är ju så, en kris kommer ju inte när man önskar, utan när man minst anar.

00:07:10,000 --> 00:07:14,000
Och det vill jag väl säga till alla som jobbar i den här branschen,

00:07:14,000 --> 00:07:17,000
att det kommer alltid helt oläget när man minst anar.

00:07:17,000 --> 00:07:21,000
De är extremt kortvarsel, så det är bara att förbereda.

00:07:21,000 --> 00:07:26,000
Jag tänkte, i din roll... Du är ytterst ansvarig för hela verksamheten.

00:07:26,000 --> 00:07:30,000
Går man där in i någon typ av bubbla för att lösa situationen,

00:07:30,000 --> 00:07:35,000
och allt annat som händer och sker, ja, det får komma lite senare.

00:07:35,000 --> 00:07:37,000
Hur tänker du?

00:07:37,000 --> 00:07:42,000
Man kan som inte vara i någon bubbla, utan det som handlar om är ju...

00:07:42,000 --> 00:07:46,000
Alltså brukarna, de ska ju vara i bubblans mitt hela tiden.

00:07:46,000 --> 00:07:52,000
Så det är det som är det allra viktigaste att fokusera på, så att säga.

00:07:52,000 --> 00:07:56,000
Och det gör vi ju i vardagen, men då har vi liksom...

00:07:56,000 --> 00:08:00,000
Det blir på något helt annat sätt i den dagliga driften.

00:08:00,000 --> 00:08:05,000
Så det är brukarbubblan som man måste vara i.

00:08:05,000 --> 00:08:09,000
Men jag tänker ändå, som i din roll...

00:08:09,000 --> 00:08:13,000
Stundtals kan det vara tufft, tänkte jag, i en sån här situation.

00:08:13,000 --> 00:08:16,000
Ja, men alltså, jag tänker ju inte så på ett sätt,

00:08:16,000 --> 00:08:20,000
för jag har ju så otroligt många andra medarbetare.

00:08:20,000 --> 00:08:26,000
Det är det som gör att det här går att lösa.

00:08:26,000 --> 00:08:29,000
Så jag är ju en del av helheten.

00:08:29,000 --> 00:08:32,000
Det här är väl ett bevis också, som du sa, Anna-Lena.

00:08:32,000 --> 00:08:36,000
Det har ju varit en rad av olika kriser här inom Karliks kommun.

00:08:36,000 --> 00:08:41,000
Inte minst då inom socialförvaltningen, det vill säga att det har hänt händelsesaker.

00:08:41,000 --> 00:08:48,000
Att kommunen, ni, är ändå förberedda på det som eventuellt kan hända.

00:08:48,000 --> 00:08:51,000
Jo, det vill jag säga är nyckeln.

00:08:51,000 --> 00:08:54,000
Att vi i socialförvaltningen är förberedda,

00:08:54,000 --> 00:09:00,000
men så också har ju pågått ett arbete övergripande i kommunen,

00:09:00,000 --> 00:09:04,000
som gör att den röda tråden finns.

00:09:04,000 --> 00:09:09,000
Ja, Anna-Lena Andersson alltså är chef för socialförvaltningen här i Karliks kommun.

00:09:09,000 --> 00:09:15,000
Till slut, Anna-Lena, har ni lärt er någonting av allt det som har hänt och skett de senaste åren?

00:09:15,000 --> 00:09:20,000
Jag tänker att man lär sig varje dag, men det här har ju varit en riktigt hård väg att lära sig.

00:09:20,000 --> 00:09:25,000
Men det som kommer ut av det här är ju att vi fixar det.

00:09:25,000 --> 00:09:28,000
Och man gör det bara tillsammans.

00:09:28,000 --> 00:09:32,000
Det har jag lärt mig väldigt mycket.

00:09:32,000 --> 00:09:34,000
Tack så mycket för att du kom hit.

00:09:34,000 --> 00:09:36,000
Tack!